I en verden præget af mistro: Sig sandheden

Vi vil have gennemsigtighed. Vi vil kunne mærke autenticiteten. Et brand skal have en oprigtig purpose, som giver reel værdi hos modtageren. Læs om, hvorfor sandheden er vigtigere end aldrig før, og hvordan du som brand skal agere i denne virkelighed. Vi har spurgt mere end 2.000 danske kvinder om deres forhold til sandheden. Velkommen til Aller Agenda: ’Sig Sandheden’.

Tillid som knap ressource

Det er efterhånden nærmest for banalt til at bruge ord på. Store statsoverhoveder ikke bare forplumrer sandheden, men lyver helt åbenlyst. I 2016 var medierne helt på den anden ende, hver gang de fangede Donald Trump i en løgn, som han bramfrit opslog på Twitter. I dag løfter vi nærmest ikke et øjenbryn. Det er blevet ’New Normal’.

Facebook, Google, Danske Bank – store (tidligere?) respekterede virksomheder afsløres igen og igen i at tilsløre sandheden. Det påvirker vores generelle tillid. Tillid til medier, institutioner, politikere og virksomheder. Selv i et land som Danmark, som ellers ofte topper listen, når tillid er det, der konkurreres om, bliver tillid en knap ressource. Når tilliden er en mangelvare, er sandheden den største valuta. Vi vil have gennemsigtighed og nuancer. Vi vil kunne mærke autenticiteten.

Aller Agenda

Aller er hver dag i kontakt med mange tusinde kvinder på tværs af udgivelser og kanaler. Vi har en stor stemme i mange kvinders liv. Og med adgang og viden, følger ansvar. Vi føler os derfor forpligtigede til at sætte de rigtige – og vigtige – emner på dagsordenen. Disse agendaer vil det kommende års tid gennemsyre det redaktionelle arbejde og er derfor også en oplagt mulighed for annoncører at ’tappe’ ind i. Den første agenda tager udgangspunkt i vores længsel efter ærlighed og oprigtighed og er ganske enkelt: ’Sig Sandheden’.

Kvinderne savner nuancer

’Fake News’ er blevet en integreret del af vores sprog. Det var blandt de 10 nominerede til årets ord ved P1-programmets ’Klog på Sprogs’ 2017-kåring (men blev slået på målstregen af ’Kvindelandshold’). 39 % af danske kvinder er i høj grad eller meget høj grad bekymrede for ’Fake News’-hverdagen. Mere end 1 ud af 4 har ifølge DR’s medieudviklingsrapport decideret oplevet ’Fake News’. Markant flere blandt unge, som er dem, der i størst udstrækning henter nyheder via sociale medier.

De sociale medier har grafisk ligestillet alle medier. Politiken ligner Den Korte Avis, som igen ligner alt det andet, der er at finde på de sociale medier. Det giver et kæmpe redigeringsproblem for læserne. Nyheder om katteafføring, ulemper ved et vaccinationsprogram og et topmøde mellem Nordkorea og USA præsenteres ens. Det bliver vanskeligt for læseren at skelne mellem væsentligheden af de forskellige nyheder, som i sidste ende bevirker at tilliden til nyhedsmedierne falder.

- Jeg er ret ked af at sige, at jeg ikke har en fundamental tillid til medierne. Jeg føler, at jeg får så lidt af sandheden. Kvinde, 28 år.

De falske nyheder gør det ikke alene. Mediernes forsimpling og fokus på ’clickbaits’ er ligeledes medvirkende til, at 27 % blandt danske kvinder ikke stoler på de informationer, de får i medierne. Som kommentar hertil havde Jonathan Spang således, i sit satireprogram fra 2018, ’Tæt på sandheden’, dedikeret en fast sektion – ’Den omvendte Cavling’ – til at hylde historier, som efter hans udsagn; ’ikke nødvendigvis har mulighed for at vinde en rigtig Cavlingpris, men som stadig er et stykke formidabel journalistik.’ Journalistikken er hårdt ramt på tilliden, men værre står det til med tilliden til politikerne. 46 % af danske kvinder har slet ikke eller i lav grad tillid til, hvad landets politikere udtaler.

Kvinderne savner nuancer og efterspørger oprigtighed. De er trætte af, at historier fordrejes og forsimples. De vil gerne høre hele historien med den kompleksitet og de facetter det indebærer.

Sandheden finder sin vej

Trods tendens til at politikere, virksomheder og medier fordrejer sandheden, ses flere og flere eksempler på at sandheden alligevel finder sin vej. De digitale distributionsmuligheder af information gør, at oplysninger der tidligere kunne holdes nogenlunde internt i en virksomhed, ikke længere lader sig skjule.

Harvey Weinstein-skandalen, som lå til grund for hele #metoo-bevægelsen, som det åbenlyse eksempel. Men også grundlæggeren af Uber måtte træde tilbage, efter medarbejdere afslørede mobning og sexistisk adfærd som en del af arbejdsmiljøet.

Det er desuden langt fra ’comme il faut’ at portrættere sig selv eller for den sags skyld modeller med meget retoucherede billeder. Det er gennemskuet. Særligt de unge ’kalder det’ - og kommenterer på det i kommentarfeltet.

Husk autencitet

Det virker banalt og selvfølgeligt. Ikke desto mindre er det vigtigt. Som virksomhed er det væsentligere end nogensinde, at I altid stræber efter at være så ærlige og autentiske som overhovedet muligt. Der skal leveres reel værdi til forbrugeren; både i forhold til kommunikationen og produktet. Sig sandheden. Pak den gerne pænt ind, men hold jer til den reelle værdi.

***

Af Anne Eskerod Borgstrøm (anne.borgstroem@aller.com), Insights Manager i Aller Insight

• Aviser, tidsskrifter

• ansvar