Sådan bliver dit brand en fast del af danskernes hygge

Hygge er ritualer. Og består af veletablerede forbrugspraksisser, som Carlsberg, Haribo, Marabou og adskillige andre brands i årevis har forsøgt at blive en del af. For det kan betale sig. Maden er limen i sociale sammenhænge, og netop når vi mødes i hyggen, åbnes der op for en særlig række at fødevarer, der gladeligt indtages og bidrager til den gode stemning.

Vi danskere er kendt for begrebet ”hygge”, som dog er en lidt flydende størrelse. For hvad er hygge egentlig, hvis man skal beskrive det med få ord? Og hvordan kan man tilpasse kommunikationen omkring sit brand, så det får en naturlig plads lige midt i hyggen?

Begrebet ”hygge” kan opdeles i fire temaer, som i samspil bidrager til den eftertragtede feel good-stemning:

1. Nærvær og tid. Hygge kræver, at man ikke har alt for travlt, og at man prioriterer det menneskelige samvær. Lytter til hinanden, sætter tid af og ikke lader sig forstyrre. Tips til din kommunikation: Beskriv, hvordan dit brand hjælper os med at vinde mere tid i en hektisk hverdag, så vi får mere overskud til at hygge uden at stresse. Forklar, hvordan dit brand er med til at øge kvaliteten af den kostbare hyggetid.
  2. Fællesskab og individualisme. Man kan hygge sig sammen eller i eget selskab. Den sociale hygge opstår blandt mennesker, der har positive og kærlige følelser for hinanden. Tips til din kommunikation: Skab en setting, hvor man i tekst og billeder fornemmer en konkret situation, hvor hygge typisk opstår. Det kan fx være hverdagens aftensmåltid, weekendens brunch, gæster om lørdagen, kaffepause, ferie, fritid, en rolig alenestund.
  3. Afslapningens monotoni. Hyggen trives bedst i en afslappet atmosfære, der ikke er for psykisk eller fysisk krævende. Hygge giver hverken sved på panden eller en hurtig puls. Tips til din kommunikation: Fortæl med ord og billeder, hvordan dit brand er med til at skabe ro og overskud. Gøre et valg nemmere. Mindske anstrengelser. Forenkle en proces.
  4. Den gode stemning. Glæde, velvilje, gode intentioner, mentalt overskud, kærlighed … Hygge næres af en god stemning, som stikker dybere end blot et overfladisk smil. Tips til din kommunikation: Skab med ord og billeder en oplevelse af uhøjtidelighed. En afslappet setting afspejler, at man føler sig tryg og glad i det. Grib målgruppen om hjertet med stemningsskabende ord og symboler, fx stearinlys eller andet blødt lys, blide farver, hjemligt miljø, øjenkontakt, en venlig og personlig sprogtone.

Der findes ingen endelig formel på, hvordan de fire temaer vægter i forhold til at opnå en følelse af hygge. Derfor kan du med fordel vælge at lægge din kommunikation op ad et eller to af de temaer, der umiddelbart matcher dit brand bedst. Det giver en ærlig og logisk kommunikation, som får målgruppen til at forstå og mærke koblingen mellem dit brand og oplevelsen af hygge.

Af Iben Rouw, chefredaktør Aller Mad (iben.rouw@aller.com)

• Aviser, tidsskrifter