H.K.H. Kronprinsesse Mary: Modebranchen skal tænke og producere på nye måder

Pressemeddelelse fra magasinet IN

H.K.H. Kronprinsesse Mary: Modebranchen skal tænke og producere på nye måder, så forbrugerne får let ved at træffe grønne valg.

I et stort interview med magasinet IN opfordrer H.K.H. Kronprinsessen modebranchen til at gøre det, som Danmark er kendt for at være god til: at tænke og agere grønt og bæredygtigt. Forbrugerne er endnu ikke der, hvor de selv efterspørger tøj, som er bæredygtigt produceret – det kan være i økologisk bomuld eller helt nye typer materialer. Derfor skal branchen gå forrest og gøre det let at købe bæredygtigt, også når de shopper tøj.

Kronprinsesse Mary har fulgt den danske modebranche tæt, siden hun kom til Danmark som kronprins Frederiks forlovede i 2003. Hun er protektor for både modemessen i København og for Global Fashion Agenda, som afholder sit årlige topmøde, Copenhagen Fashion Summit, 15.-16. maj.

– Sammen med de generationer, der skal arve jorden efter os, skal vi beslutte os for, hvordan vi skaber en bæredygtig frem­tid for planeten og de mennesker, der bor på den. Den tid, vi lever i, gør, at vi bliver nødt til at stoppe op og gentænke, hvordan vi lever, arbejder og relaterer til hinanden, for alt det gamle er under opbrud, siger Kronprinsesse Mary til IN.

Hun har været med til at udarbejde en ’CEO Agenda’, som hun, sammen med Global Fashion Agenda-direktør Eva Kruse, præsenterede for en række af verdens topchefer under dette års økonomiske topmøde i Davos. Agendaen består af otte punkter, som kan gøre modebranchen mere bæredygtig, og er formuleret i samarbejde med branchen selv.

Kronprinsesse Mary vil ikke kun inspirere topchefer i både mode- og andre brancher til at tænke over, hvordan de forurener mindre og træffer mere bæredygtige valg. Også på hjemmefronten går hun op i at vise sine børn en grønnere hverdag.

– Jeg er meget glad for at kunne mærke på vores børn, hvor optagede de er af miljøet, og hvordan de kan hjælpe. Og i familien er vi gode til at hjælpe hinanden med at huske at slukke lyset, lukke køleskabet, slukke for vandet. En af mine kæpheste er at fjerne jeans fra vaskekurvene og spørge børnene, om de virkelig behøver at blive vasket så hurtigt igen, og så får de en forklaring på, hvorfor jeg spørger, fortæller Kronprinsessen i interviewet med IN, hvor hun også afslører, at det nogle gange er Kronprinsparrets børn, der hjælper hende med at tænke på miljøet, fx når de, uden at være blevet bedt om det, samler skrald sammen på stranden, eller hjælper hende med at vælge den mest miljøvenlige mælk.

Det store interview med Kronprinsesse Mary findes i maj-udgaven af IN, som er på gaden 2. maj.

Kontaktinfo: Chefredaktør Anne Axholm mobil 50 76 16 64

Instagram: @modemagasinet_in Facebook: @ModemagasinetIN Webwww.mainlifestyle.dk