Danmarks største teen-studie: Greta Thunberg-effekten

Hvert år udkommer Aller Medias store All About Teen studie. I år er det især klimaudfordringer, der fylder i danske teenagepigers liv. Og deres bekymring er klar: Forældre og politikere tager ikke klimakrisen alvorligt nok.

All About Teens bliver bl.a. til gennem indsigt i de unges adfærd og interview med læsere og brugere af Vi Unge, der ikke kun er bekymrede for klimaudfordringerne, men som også er klar til at ændre adfærd for at hjælpe med til at tackle klimaudfordringerne.

Og konklusionerne er ikke til at tage fejl af, når det kommer til teenagepigernes bekymring i forhold til klimaet og klimakrisen. Studiet, der er blevet til på baggrund af over 1600 interviews med teenagepiger i alderen 12-17 år, viser, at 87% af teenagepigerne mener, at de globale klimaudfordringer er et problem. Blandt de 16-17-årige er tallet oppe på hele 91%.

- For teenagepigerne er klimaudfordringen reel. Det er en meget konkret frygt de har, og det er i virkeligheden ret karakteristik for ungdommen. Teenagepigerne er typisk kendetegnede ved at være hudløse i deres syn på verden sammenlignet med ældre generationer. Og de kan tillade sig at være vrede – det er nemlig ikke dem, der har skam-brugt jordens ressourcer, siger Anne Eskerod, Insights Manager i Aller Media.

Mindre kød, streaming og flyveture

11% af de unge har nemlig helt droppet kødet i deres klimaindsats, mens 39% spiser mindre kød end før, og 45% taler med deres familie om at skære ned i mængden af kød, der bliver serveret hjemme på spisebordet.

Forbruget har også fået en tur nedad hos de unge, hvor 34% fortæller, at de generelt køber mindre end tidligere, og 25% køber mindre tøj end tidligere. Samtidig vil 27% af de unge også helst undgå at flyve på ferie, ligesom hele 10% har skruet ned for deres forbrug af streamingtjenester.

Undgår plastik

Det store fokus på plastikforurening i verdenshavene synes også at have gjort et indtryk på de unge, hvor 61% forsøger at undgå plastikposer, og 55% helt undgår plastsugerør, -låg og lignende i deres egen indsats for klimaet.

- Jeg får dårlig samvittighed når jeg bruger plastiksugerør. Jeg bruger bambus i stedet. Jeg synes, det er godt på de restauranter, hvor de har fjernet sugerør og låg, man kan jo ligeså godt undvære det, siger en af de interviewede piger i All About Teen-undersøgelsen.

Forældre og politikere skal steppe up

Mens de unge selv tager stilling og ændrer adfærd, mener de til gengæld ikke, at især politikerne gør nok for klimaet. Her mener hele 68% nemlig, at politikerne ikke tager klimakrisen alvorligt nok, mens 39% mener, at deres forældre burde tage klimakrisen mere alvorligt.

- Jeg tænker meget over, at vi dør. Jeg er på en måde lidt bange, og jeg har lidt en frygt over, om man overhovedet bliver voksen. Om man overhovedet kan leve i den her verden. Jeg er også lidt spændt og nysgerrig på hvordan det bliver, siger en af de interviewede piger i All About Teen-undersøgelsen.

Om All About Teens:

En del af Vi Unges strategi (Allers) er altid at være relevant for målgruppen ved at være til stede med det indhold, hun finder vigtigt, og på de platforme hvor vi som medie kan nå hende. Derfor udarbejdes hvert år en grundig kortlægning af teenagepigernes liv og (medie-)færden.

Derudover har Aller Media en strategi om altid at arbejde agendabaseret. Aller er hver dag i kontakt med mange tusinde piger og kvinder på tværs af udgivelser og kanaler. Vi har en stor stemme i mange piger og kvinders liv. Og med adgang og viden, følger ansvar. Vi føler os derfor forpligtigede til at sætte de rigtige – og vigtige – emner på dagsordenen. Derfor skal vi altid været helt opdateret på, hvad der optager vores målgrupper.

Over 1600 kvalitative interviews

Undersøgelsen er baseret på mere end 1600 interviews blandt piger i alderen 12-17 år. Interviewene er vejet på alder og geografi.

Vi har lavet autoetnografi blandt 98 piger, hvor vi har fulgt deres færden på mobilen, og så har vi kigget på adfærdsdata fra Vi Unges kanaler. Kort sagt – vi har været grundige.

Historik og nye perspektiver

Det er tredje gang, vi foretager undersøgelsen. Hvor det er relevant, spørger vi om det samme år for år, så vi kan følge udviklingen. Men vi leder også hele tiden efter nye perspektiver og vinkler, så vi hele tiden er opdateret på hvad der optager pigerne lige nu og her.

• kvalitativt interview
  • ændre adfærd