Gå til indhold
Norske lufthavne tager føringen med berøringsfri rejse ved hjælp af  Amadeus teknologi

Pressemeddelelse -

Norske lufthavne tager føringen med berøringsfri rejse ved hjælp af Amadeus teknologi

Passagerer i Norges lufthavne kan nyde sommersæsonen med en ny berøringsfri oplevelse. Berøringsfri ind check og bagage-applikation fra Amadeus gør det både mere sikkert og lettere at flyve fra Avinors lufthavne.

Avinor, firmaet der driver Norges 44 statslige lufthavne, lancerer berøringsfrie rejser for at håndterer effekterne af COVID-19 og hjælpe med til at få de rejsendes tiltro til luftfart tilbage inden Norges sommersæson. Passagerer der rejser fra Norges lufthavne kan checke ind, aflevere bagage, gå gennem sikkerhedskontrollen og gå ombord på flyet uden menneskelig kontakt eller nødvendigheden for at røre fysiske maskiner, takket være nye distance processer og teknologi fra Amadeus og ICM, et Amadeus-firma.

Efter implementering af den nye metode, checker en passager ind til flyvningen før ankomst til lufthavnen, de får de en stregkode til ombordstigningen sendt til deres mobiltelefon som så også vil fungere som en kupon for at kunne udskrive et bagagemærke via en selvbetjeningsmaskine. Derefter aflevere passageren sin bagage uden at skulle have menneskelig kontakt. Avinors interne team har omprogrammeret selvbetjeningssystemet for bagage aflevering med en ny smart konfiguration af de nuværende stregkodelæsere og passagerdialog for at gøre hele processen berøringsfri.

Den nye berøringsfrie oplevelse kommer initialt til at findes tilgængelig på Norges fire hovedlufthavne; med introduktionen i Oslo den 6 juli fulgt af Bergen, Stavanger og Trondheim der tilsammen repræsentere mere end 66% af alle afgange. Totalt vil 17 lufthavne blive opgraderet for at kunne levere den berøringsfrie oplevelse. Tjenesten kommer initialt at være tilgængelig for passagerer der flyver med de nationale luftfartsselskaber; SAS, Norwegian Air og Widerøe.

For Amadeus fulde PR release på engelsk, se her

Amadeus' løsninger hjælper rejsende med at finde og planlægge deres rejser gennem rejsebureauer, søgemaskiner, charterrejsebureauer, flyselskaber, lufthavne, hoteller, udlejningsbiler og tog.

Vi har udviklet vores teknologi sammen med partnere i rejsebranchen i mere end 30 år. Ved at kombinere vores omfattende indsigt i, hvordan folk rejser, med vores evne til at udvikle og levere de mest komplekse, pålidelige og virksomhedskritiske systemer til vores kunder bidrager vi til hvert år at koble 1,6 milliarder mennesker sammen med rejsearrangører i mere end 190 lande.

Med 16 000 medarbejdere på 70 kontorer verden over har vi både et globalt perspektiv og lokal tilstedeværelse på de markeder, hvor kunderne har brug for os.

Vores formål er at skabe fremtidens rejse og arbejder løbende på at udvikle bedre teknologi, der giver bedre rejser.

Amadeus er en IBEX 35-virksomhed, der er noteret på den spanske børs under AMS.MC.

Du kan finde flere oplysninger om Amadeus på www.amadeus.com.

Oldenburg Allé 3. 1tv.
2630 Taastrup