Vil hjælpe mester med at handle materialepriserne ned

Nu kan små og mellemstore håndværksvirksomheder få hjælp til at forhandle sig frem til de rigtige priser

Virksomheden Apacta, der blandt håndværksvirksomheder er mest kendt for håndtering af administrative opgaver som time- og sagsstyring samt dokumentation, satser nu på en service, som skal forbedre bundlinjen hos i sær de små og mellemstore virksomheder.

Der kan være usædvanligt store prisudsving på nogle af de mest populære produkter, som danske håndværksvirksomheder køber flest af. Det har indflydelse på økonomien hos især de små og mellemstore håndværksvirksomheder, hvor bundlinjen påvirkes markant af indkøbspriserne. Og det har igen betydning for de pristilbud, virksomhederne kan give til kunderne.

Og det er lige præcis derfor Apacta nu hjælpe håndværkerne med at få mere for pengene:

- Vi ved fra dialogen med vores kunder, at det er et konkurrenceparameter at kunne forhandle de gode indkøbsaftaler hjem med grossisterne og byggemarkederne. Og den kompetence er det bare ikke alle mindre håndværksvirksomheder, der har ressourcerne til, siger René Grøn, som netop er ansat til at løbe den nye service i gang. Han kommer fra en mangeårig karriere hos grossistleddet i byggebranchen og ved, at indkøbsaftalerne kan variere meget, afhængig af volumen på en håndværkers indkøb, men bestemt også af forhandlingskompetencerne.

Kigger på hele processen

- Her mener vi, at vi kan være med til at gøre en forskel ved at sikre bedre priser på både materialer og værktøj og derved også sikre de mindre håndværksvirksomheder nogle bedre vilkår for at konkurrere med de store, som jo ofte har professionaliseret indkøbet, siger han.

- I princippet bør man genforhandle sine indkøbspriser mindst én gang om året, også pga. løbende prisstigninger, men alene det at finde tid og overskud til at tage fat på en udbudsrunde hos leverandørerne er en barriere for mange, og derfor tilbyder vi at gå ind og varetage hele processen på håndværksvirksomhedernes vegne. Det er bl.a. både udbud, forhandling, prissammenligning og fakturakontrol.

Det er intet krav, at man skal være en lille eller mellemstor virksomhed for at benytte servicen, men hos Apacta vurderer man, at denne type håndværksvirksomheder har de største potentielle besparelser at hente ved en nøje gennemgang af indkøbene og en genforhandling hos leverandørerne.

Kan spare 15-30 pct.

Apacta har en forventning om, at den gennemsnitlige håndværksvirksomhed med 1-10 medarbejdere kan spare 15-30 pct. på indkøbene. Af den besparelse tager Apacta en andel for at levere servicen – og kan der ikke findes en besparelse, er servicen gratis.

- Vi bygger bl.a. forhandlingerne på prisanalyser baseret på de store mængder data, vi kan trække i vores eksisterende system. Så det er jo ikke antagelser, som vi griber ud af den blå luft. Vi kan simpelthen se, at der er stor forskel på, hvad håndværkerne betaler for de samme produkter, og vi vil gerne hjælpe dem med at få nogle bedre priser på deres indkøb, så de kan forbedre deres forretning, siger René Grøn.

• Økonomi, finans

• prissammenligning