Gå til indhold
Bestik, dufte, visuelle indtryk, lyde, belysning og erindring er en del af spiseoplevelsen.

Pressemeddelelse -

Kendt københavnerhotel klar til at invitere gæster indenfor i ny morgenmadsrestaurant

Morgenmadsrestauranten bliver verdens første med fokus på neurogastronomi

Den 22. maj 2019 åbner boutiquehotellet Hotel Kong Arthur officielt deres helt nye morgenmadsrestaurant. Kodeordene for den nye, og væsentligt rummeligere, restaurant er smag for sanserne, mindre madspild, nudging, bæredygtighed, dansk design og en indbydende bid af København allerede fra morgenstunden til hotellets gæster.

De danske kunstværker er indkøbt, møbler i dansk design er ved at blive sat på plads, og kokkene er i færd med at øve sig i de nye dyder, som morgenmadsrestauranten på det ikoniske københavnerhotel Hotel Kong Arthur fremadrettet kommer til at tilbyde hotellets gæster.

På Hotel Kong Arthur, der - sammen med Ibsens Hotel - er en del af Arthur Hotels, skal man nemlig ikke kun kunne bo som en københavner. Man skal også spise som en. Og det kræver friske nordiske råvarer, alt det bedste til at pirre både sanser og smagsløg samt et bredt, men anderledes, udvalg. Samtidigt har den nye restaurant også fokus på moderne dyder som at mindske madspild uden, at gæsterne skal føle, at de mangler noget – tværtimod!

Desuden skal gæsterne i den nye morgenmadsrestaurant på Hotel Kong Arthur have noget interessant og lokalt at kigge på samt sidde på og ved. Væggene bliver derfor dekoreret med værker fra lokale nulevende kunstnere, der alle har en relation til hotellet, mens gæsterne kan nyde at være omgivet af lutter danske designmøbler.

Nogle af hotellets værelser er blevet inddraget til fordel for at gøre morgenmadsrestauranten mere rummelig. Den strækker sig således nu over hele stueetagens dybde med mulighed for også at sidde i den typiske københavnske gårdhave.

Spis alt hvad du vil – en portion ad gangen
Det er dog ikke kun design, kunst og københavnerier, der er indgået i overvejelserne omkring den nye morgenmadsrestaurant. Eftersom det er et velkendt problem, at hotellers morgenmadsbuffeter genererer et stort madspild, fordi øjnene ofte kan mere end maven, har Arthur Hotels også indtænkt muligheden for at mindske madspild vha. nudging.

For at løse dette på bedst mulig vis, uden at gæsterne skal føle, at de mangler det mindste, har Arthur Hotels allieret sig med både KBH’s Madhus og Rasmus Bredahl. Sidstnævnte beskæftiger sig bl.a. med nudging og neurogastronomi, der kort fortalt går ud på at smage med sanserne og ikke kun tungen.

Arthur Hotels med F&B chef, Mads Krogh i spidsen, har således sammen med Rasmus Bredahl og har skabt verdens første neurogastronomiske morgenmadsrestaurant, hvor bestik, dufte, visuelle indtryk, lyde, belysning og erindring skal give en bedre spiseoplevelse for gæsterne, der samtidigt skal nudges til at spise mindre og langsommere, fordi de får mad af bedre kvalitet på deres tallerkner.

Idéen til Hotel Kong Arthurs morgenmadskoncept opstod, fordi jeg selv var træt af at være vidne til den samme morgenmadsbuffet uanset, hvor jeg er rejst hen i verden. Det er spansk appelsinjuice, fransk brie, hollandsk gouda, polsk bacon og kedeligt hvidt toastbrød. I stedet har vi taget udgangspunkt i, at man skal kunne smage, hvor man er, ved at stå op til de bedste råvarer, som Danmark kan tilbyde – og vi hylder på den måde både årstiderne og den diversitet, som de står for, og giver dermed gæsterne en langt bedre spiseoplevelse, hvor de spiser mindre men nyder mere og går fra restauranten med en god følelse i kroppen,” forklarer Rasmus Bredahl, som i årevis har arbejdet med neurogastronomi, bæredygtighed og økologi." (Rasmus Bredahl)

Ud over at servere en madoplevelse udover det sædvanlige, ønsker Hotel Kong Arthur, at morgenmadsrestauranten, der ligger i Arthur Hotels’ smukke, næsten labyrintiske gamle Københavnergårde, skal være en lille oase midt i byen, og at stemningen skal være hjemlig.

OM ARTHUR HOTELS
Arthur hotellerne er mindre, bæredygtige og lokale hoteller med en uformel atmosfære. Arthur Hotels er paraplyen over Hotel Kong Arthur, Ibsens Hotel, 3 travle restauranter, en labyrint af gårdhaver, en spa og et konferencecenter, alt sammen ved Nørreport midt i København.

Pia Schmølker

Pressekontakt CCO - Kommerciel direktør PR og Kommunikation 29161727
Charlotte Munk Thalund

Pressekontakt Head of Marketing and Communication PR og Kommunikation 30 22 02 22

Velkommen til Arthur Hotels!

Arthur Hotels bygger på værdier som gæstfrihed, solidaritet og omsorg, og både bæredygtighed, lokalmiljø og en uformel atmosfære er det, der kendetegner stedet. Der skal nemlig være rart at være, og gæster skal føle sig hjemme og velkomne. Med kærlig omsorg for såvel gæster som medarbejdere bliver Arthur Hotels drevet med to kvinder i direktionen: CEO Kirsten Brøchner og CCO Pia Schmølker.

Arthur Hotels
Nørre Søgade 11