Sådan undgår du negativ omtale på sociale medier

Der findes mange gode grunde til, at virksomheder skal være på sociale medier. Muligheder for salg, skabe opmærksomhed omkring virksomhedens navn, og den bedste grund af alle: Søgemaskineoptimering og at skabe trafik til virksomhedens website, så der er større chance for at konvertering.

Det er hårdt arbejde at være på sociale medier. Og det er aldrig sjovt, når folk bliver sure, har en dårlig oplevelse med din virksomhed og omtaler dig i hårde vendinger.

Så hvordan undgår du negativ omtale?

Du kan ikke bestemme eller undgå, at man på et eller andet tidspunkt får en dårlig oplevelse med din virksomhed. Derfor skal du ikke spørge: Hvordan undgår jeg det? Men i stedet: Hvordan kommer jeg det i møde?

Vær i dialog

Sociale medier som Twitter og Facebook giver dig mulighed for at være i dialog og vise din virksomhed fra en god side. Husk på at grunden til, at din virksomhed bliver omtalt i et negativt lys til at starte med, er oftest, fordi at man blot gerne vil i kontakt med dig, men at man af en eller anden grund ikke kan. Så sørg for at du er til at komme i kontakt med.

Være tilstede, hvor dine kunder er. Hvis din målgruppe typisk anvender Twitter, skal du have en twitterprofil. Hvis de bruger Facebook, skal du være der. Husk altid at optimere dit website, så der altid er korrekte oplysninger om dig. Jo nemmere man kan komme i kontakt med dig, jo større er muligheden for, at du kan mindske den negative ild.

Husk! Der tales allerede om dig og din virksomhed – spørgsmålet er bare, om du er villig til at lytte og svare! Adressér den kritik du får, vær imødekommende. Med andre ord giver det dig en god indgangsvinkel til at hjælpe og gøre en vred kunde – til en tilfreds og glad kunde.

Hold øje

Alt afhængig af, hvor meget aktivitet, der er på din Facebookprofil bør du jævnligt følge med i kommentarsporene, for at se, hvilken respons, der er på de indlæg, du kommer med og generelt, hvad folk taler om på din Timeline.  På Twitter vil du som regel få en notifikation i din email, når der er nogen, der taler om dig, og bruger et mention. Du kan også taste dit navn i søgefeltet og vent på svar.

www.atcore.dk/blog kan du få flere forslag til, hvordan du kommer negativ omtale på sociale medier i møde, og desuden læse mere om online marketing.

• Medier, kommunikation

• sociale medier
  • kommunikation
  • krisekommunikation
  • online marketing
  • seo

Atcore hjælper virksomheder med at maksimere effekten af deres online investeringer. Vi hjælper virksomheder med at tiltrække mest mulig relevant trafik, øge konverteringen til det der skaber værdi, og forlænge og øge kundelivstid og værdi.

Sebastian Gullak

Pressekontakt CEO 60604060 Nyboligs iPhone App