YouTube lancering i Danmark giver annoncørerne nye muligheder

Da YouTube i torsdags lancerede officielt i Danmark, gav det de danske annoncører nogle helt nye muligheder. Selvom man allerede har kunne se annoncer på YouTube, har det været længe undervejs for at blive en realitet på det danske marked. Dette skyldes bl.a. forhandlinger med KODA, der skal sørge for, at kunstnerne, der bliver spillet på YouTube, får noget ud af det.

YouTube er verdens næststørste søgemaskine – kun efterfulgt af Google. Der bliver vist over 4 milliarder videoer hver dag. Flere end 800 millioner unikke brugere besøger YouTube hver måned. Der er altså et kæmpe potentiale i at nå ud til målgruppen på denne videoplatform og med lanceringen i Danmark, har danske annoncører nu også mulighed for at benytte sig af dette potentiale.

Dette potentiale kan nåes med en række annoncemuligheder:

Annoncer på forsiden (Mastheads)

Mastheads-annoncer er et bredt banner på forsiden af YouTube, der utvivlsomt fanger brugernes opmærksomhed, når de starter deres besøg på YouTube. Der er dog en risiko for, at brugerne før eller siden også bliver “banner-blinde” overfor denne type annoncering.

First watch

Med First watch når man ud til et bredere publikum, da annoncen bliver vist som det første til alle, der kommer ind på YouTube. Det er YouTubes version af broadcasting.

Trueview

Trueview-annoncer er eksempelvis såkaldte “in-stream”, hvor brugeren ser en lille bid af annoncen og derefter får mulighed for at skippe den. Man betaler således kun for de annoncer, som brugeren rent faktisk ser, hvilket betyder, at det kun er de brugere, der er interesseret i produktet, der ser annoncen.

En anden type er in-slate, der bliver vist i videoer, som er længere end ti minutter lange. Her skal brugeren vælge ens annonce ud af tre, før man betaler.

Trueview dækker også over in-search og in-display.

Mobil

Med mere end 600 millioner visninger om dagen på mobilenheder, er der god grund til også at målrette sine annoncer på mobilen. Dette kan være gennem videoannoncer, display-annoncer og brand-kanaler.

Brand channels

Brand channels er et godt sted at starte, hvis man ikke ønsker, at afsætte et budget til YouTube fra begyndelsen. Brand channel skiller sig ud fra en almindelig profil ved eksempelvis at have et banner i toppen af profilen. Alternativt kan man vælge en Custom Brand Channel, der er deluxe-udgaven, og lader en lave gadgets, live streaming og andre ting, man ikke kan på en normal virksomhedskanal – det kræver dog, at man betaler for den.

Remarketing

Endnu en fordel ved at annoncere på YouTube er, at man kan koble sine remarketing tiltag sammen med AdWords. Ved at målrette leads med remarketing, øger man sandsynligheden for, at de i sidste ende vælger at konvertere.

YouTube Analytics

For at optimere og udgive bedre og mere relevant indhold, kan man gøre god brug af YouTube Analytics. Vi har tidligere skrevet et indlæg, der hjælper brugere af YouTube med at udgive bedre indhold.

• Massemedier

• annoncering
  • annoncer
  • google