Grønland har brug for at styrke sig på uddannelsesområdet, hvis grønlænderne skal have gavn af en fremtidig mineindustri, fremgår det af ATV's rapport.

​ATV-rapport: Grønland har brug for et teknologisk uddannelsesløft

Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) har netop offentliggjort rapporten ”Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland”.

I rapporten fremsætter ATV anbefalinger på syv hovedområder. Kernen i anbefalingerne er, at Grønland i dag står svagt på uddannelsesområdet, og at grønlænderne derfor kun får meget begrænset gavn af at udvikle landets mineindustri, fordi de ikke har kvalifikationerne til at besætte de attraktive jobs. Den udvikling bør vendes gennem en massiv satsning på uddannelses- og kompetenceopbygning, især inden for de tekniske fagområder. Rapporten peger blandt andet på:

• At Grønland har behov for et kraftigt kompetence- og uddannelsesløft på det tekniske område, sådan at mineindustrien og følgeerhverv i højere grad kan bemandes af grønlænderne selv med brug af færre eksperter fra udlandet.
  • At uddannelsestiltag indenfor råstofindustrien bør komplementeres af kompetenceopbygning inden for erhvervslivet og de offentlige myndigheder.
  • At der bør etableres offentligt-private partnerskaber (OPP) for at drive teknologi- og uddannelsesudviklingen samt til at udvikle infrastruktur inden for energiforsyning og transport – energiselskabet DONG Energy kan være en model for et sådant OPP.

Rapporten fastslår, at udviklingen af landets mineindustri bør ske på en samfundsmæssig, økonomisk og miljømæssig forsvarlig måde ud fra en overordnet strategi. Derfor bør etableringen af offentligt-private partnerskaber (OPP) være en del af løsningen.

Udvikling af mineindustrien vil have en omfattende positiv indvirkning på grønlandsk økonomi, da der kan forventes jobskabelse i en række følgeerhverv, ikke mindst inden for servicesektoren.

Michael Havbro Faber, formand for arbejdsgruppen bag ATV-rapporten, professor og institutdirektør på DTU Byg, telefon 51 53 76 77
Dorthe Brander Pedersen, chefkonsulent, ATV, telefon 51 20 68 80
Rapporten kan downloades fra ATV’s hjemmeside her