Vinderne af den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen 2020 lektor Brigitte Städler, iNANO, AU og professor Esben Thormann, DTU Kemi (th). Her sammen med formand for priskomiteen Niels Christian Nielsen (tv)

Den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen 2020

Elastyrenprisen tildeles i 2020 to meget stærke forskere inden for udvikling og anvendelse af polymerer til medicinsk anvendelse. Prisen tildeles professor Esben Thormann, Institut for Kemi ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og lektor Brigitte Städler, Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO) ved Aarhus Universitet.

Prisen blev overrakt på ATV’s årsmøde den 18. august 2020 i Øksnehallen.

I begrundelsen for at tildele de to forskere prisen hedder det:

"Begge kandidater er internationalt anerkendte polymerforskere, der har en imponerende forskningsproduktion bag sig og har opbygget stærke forskningsgrupper inden for deres respektive forskningsområder.

Esben Thormanns forskning omhandler udvikling og karakterisering af polymerer med fokus på overflader af såkaldte stimuli-responsive polymerer og deres vekselvirkning med forskellige materialetyper, ofte i tæt samarbejde med industrielle partnere.

Brigitte Städlers fokuserer i sin forskning på udvikling af polymerbaserede nanomaterialer til medicinsk anvendelse, herunder udvikling af intercellulært aktive nanoreaktorer, nanobotter og sensorer baseret på membrangennembrydende polymerer. Forskningen sker i stort omfang i samarbejde med industrielle virksomheder.

Begge forskere har ydermere markeret sig i forhold til uddannelse af et stort antal kandidater og ph.d.er af stor betydning for polymerforskning i såvel academia som i danske industrielle virksomheder."

Om ATV│Elastyrenprisen

ATV│Elastyrenprisen uddeles hvert år med det formål at motivere til og støtte dansk kemisk forskning.

Kandidater til prisen skal have udmærket sig ved at bidrage til nytænkning og gennem markante resultater inden for kemisk forskning i og udvikling af syntetiske eller biologiske polymerer til medicinsk anvendelse. Kriterier, som begge årets prismodtagere i allerhøjeste grad lever op til.

Prisen er på 100.000 kr. (50.000 kr. pr. modtager) og gives som en personlig anerkendelse.

ATV-medlem indstiftede prisen

Civilingeniør Torbjørn Grenness (1908-2005) viede det meste af sit liv til forskning i gummiteknologi og fik i 1972 patent på en allergi­neutral operationshandske. Samtidig blev han med­stifter og medejer af Danpren A/S, producent af ela­styrenhandsker.

Torbjørn Grenness var gennem mange år et aktivt og engageret medlem af ATV og testamenterede en del af sin formue til Akademiet med det ønske, at der skulle indstiftes en dansk kemiforskerpris med navnet ATV│Elastyrenprisen, der blev uddelt for første gang i 2008.