ATV har været på jagt efter fremtidens uniconr-virksomheder. Erfaringerne fra jagten og en faktabaseret analyse af 1100 start-ups, der udgør Danmarks vækstlag af virksomheder.

Ny analyse: Videnstærke startups er Danmarks vækstmotor

Akademiet for de Tekniske Videnskaber har identificeret godt 1.100 startup-virksomheder i dansk erhvervsliv, som i langt højere grad end andre nye virksomheder bidrager til Danmarks fremtidige vækst og velfærd. Startups, der baserer deres forretning på tekniske kompetencer, vækster langt hurtigere end andre startups i industrien og erhvervslivet generelt. Det viser en ny analyse fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV).

”Analysen bør være pligtlæsning for landets erhvervspolitikere,” siger Charlotte Rønhof, formand for ATV’s Science & Engineering-komité.

I analysen definerer ATV et helt nyt snit ind i Danmarks erhvervsliv bestående af såkaldte Science & Engineering-startups (S&E), der i særlig høj grad baserer deres forretning på STEM-kompetencer (Science, Technology, Engineering og Mathematics).

Den nye analyse ’Danmarks nye vækstlag’, som ATV offentliggør på sit Årsmøde tirsdag den 7. maj, viser, at Danmarks i alt 1.125 S&E-startups vokser langt hurtigere, omsætter for langt mere, eksporterer langt tidligere og ansætter langt flere medarbejdere end øvrige nye danske virksomheder.

”Den nye analyse viser helt grundlæggende, at viden skaber vækst, og at motoren for vores fremadrettede vækst og velfærd i høj grad udgøres af Danmarks Science & Engineering-virksomheder. For jo stærkere S&E-komponenten er i nye virksomheder, jo mere bidrager virksomhederne til beskæftigelsen, eksporten og Danmarks BNP,” siger Charlotte Rønhof.

Dem skal Danmark leve af
En typisk dansk startup inden for industrien beskæftiger to fuldtidsansatte efter fem år, mens den typiske S&E-startup beskæftiger fire fuldtidsansatte efter to leveår og efter fem år syv fuldtidsansatte. Det viser ATV’s analyse, se tidslinjen der opsummerer de to typer virksomheders vækstforløb.

De 25 pct. hurtigst voksende S&E-virksomheder beskæftiger efter 2 år allerede 10 årsværk og efter 5 år hele 20 årsværk. Til sammenligning beskæftiger de 25 pct. hurtigst voksende virksomheder i industrien og erhvervslivet end ikke 10 årsværk efter 15 år.

Analysen kortlægger således et vækstlag, som i langt højere grad end andre nye virksomheder bidrager til fremtidens vækst og velfærd i Danmark. Det er med andre ord de virksomheder, som Danmark skal leve af i fremtiden.

På ATV’s årsmøde tirsdag den 7. maj i DGI-byen i København vil resultaterne fra den nye vækstlagsanalyse bl.a. blive præsenteret for uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V), ligesom et panel bestående af aktørerne bag Danmarks fremtidige innovations- og erhvervsfremmesystemer vil debattere, hvordan systemerne i fremtiden bedst muligt understøtter S&E-vækstlaget.

Ambition: En af verdens førende videnregioner
ATV har som sin erklærede ambition, at Danmark skal være blandt verdens fem førende Science & Engineering-regioner, men for at det skal ske, kræver det ifølge ATV’s adm. direktør, Lia Leffland, at alle aktører i S&E-økosystemet trækker i samme retning. Det gælder virksomheder, universiteter og forskningsmiljøer, investorer og ikke mindst de politikere, der udstikker rammerne.

”For kun hvis vi gør det, kan vi sikre fundamentet for deres succes og mulighed for fortsat vækst og virke i Danmark. At videnkomponenten er så afgørende for S&E-virksomhedernes resultater sætter en tyk, fed streg under, at de skal sikres bedst mulige vilkår, både når det handler om adgang til viden, talent og kapital,” siger Lia Leffland.