Audi charging hubs er for alle – både mærker og mennesker

Audi charging hubs er for alle – både mærker og mennesker

Audi åbner sin sjette charging hub i Frankfurt, hvor elbiler af alle mærker med CCS-stik kan oplades med op til 320 kW. Alle Audi opladningshubs er designet til at være uden forhindringer, hvor en drejearm (patentregistreret), højdejusterbare displays og tilstrækkelig plads til fx at manøvrere en kørestol gør opladning let selv for personer med fysiske begrænsninger.

Hurtig opladning i og omkring bycentre er især vigtigt for bilister, der ikke kan oplade deres biler derhjemme eller på arbejdspladsen. Derfor udvikler og investerer Audi i opladning i bycentre.

"I Frankfurt forventer vi omkring 5.000 opladninger om året," siger Nikolai Senst, som er ansvarlig for udrulningen af Audi ladehubs. "Vi forventer, at der vil være en tilsvarende høj andel af tilbagevendende kunder som på de andre lokationer." I Nürnberg, hvor Audi siden december 2021 har drevet en Audi charging hub med seks ladepunkter og en 200 kvadratmeter stor lounge ovenpå, er returprocenten cirka 70 procent.

Hubben i Frankfurt har fire HPC-ladepunkter og er tilgængelig for alle bilmærker, men Audi-kunder kan derudover reservere en ladeplads online via myAudi-appen. Audi-kunder betaler fra €0,35/kWh afhængigt af hvilket Audi charging abonnement de har. Læs mere om Audi charging netværket med ca. 500.000 offentlige ladepunkter i 27 europæiske lande.

Til opladningshubsne benytter Audi brugte batterier fra tidligere testbiler som lagringsenheder. Derfor kan Audi bruge lavspændingsforbindelsen på stedet til at lade lagringsenhederne og behøver ikke at installere en ekstra transformer. Med denne lagerkapacitet er der i alt ca. 1,05 megawatt-timer energi til rådighed for de fire ladestandere – nok til hypotetisk at oplade 60 køretøjer uden afbrydelse.

Der er nu Audi charging hubs i Frankfurt, München, Salzburg (Østrig), Berlin, Nürnberg og Zürick (Schweiz).

Nem adgang for alle brugere
Drejearmen reducerer ladekablets vægt med omkring 60 procent. Det betyder fx, at kørestolsbrugere kan holde CCS-stikket i den ene hånd og flytte deres kørestol med den anden hånd. Desuden sikrer drejearmen problemfri adgang til alle bilers forskellige opladningsporte, uanset om de er placeret foran, bagpå, i venstre eller i højre side af bilen. Dette sparer føreren for at skulle manøvrere bilen på plads. Automatisk kabel-tilbagetrækning forhindrer, at ladekablet bliver en snublefare eller blokerer vejen for kørestolsbrugere. Desuden holder det kablet tørt hele tiden.

"Det er meget nyttige funktioner for os kørestolsbrugere," siger Audi-kunden Uwe Herrmann, som af og til må søge hjælp, når han fylder benzinbilen op. "Ved opladningshubben kan jeg oplade uden at bede fremmede om hjælp." Desuden gør højdejusterbare skærme det lettere for brugerne at læse oplysninger om status og varighed under og efter opladningsprocessen.

"Dette gør ikke kun Audi charging hub til det ideelle sted for personer med fysiske handicap til hurtig og bekvem opladning af deres bil, men alle drager fordel af konceptet med drejearm, rigelig plads mellem ladestationer og højdejusterbare displays," siger Audi brand ambassador Gerd Schönfelder, der er 16-dobbelt guldvinder i skiløb ved de paralympiske vinterlege, 14-dobbelt verdensmester og armamputeret. "Især drejearmen er en stor hjælp for mig."