Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Audi giver den store og kraftfulde familie-SUV en opgradering med skarpt design og yderligere forbedret teknik. Et opdateret udvendigt design og innovativ lysteknologi fremhæver SQ7’s kraftfulde karakter. For første gang på en SQ7 er HD-Matrix-LED-forlygterne med laser som ekstra fjernlys nu udstyret med et digitalt dagskørelys med valgmulighed mellem flere forskellige lyssignaturer. Digitale OLED-baglygter med fire tilgængelige baglyssignaturer fuldender udvalget af muligheder til bilens lys. Samtidig med SQ7 opgraderes også Q7 i flere benzin- og dieselvarianter, men disse vil ikke blive udbudt i Danmark.

Den største og mest fleksible SUV fra Audi kommer med Audis moderne designsprog, hvor de dekorative elementer er blevet reduceret for at give bilen en endnu tydeligere og puristisk fremtoning.

Sportslighed er en helt central del af generne i den faceliftede SQ7, og nu har den fået en nydesignet spoiler på frontskørtet, mens den fortsat har en markant diffusor og ovale dobbelte og fuldgyldige afgangsrør på bagenden, som er typisk for S-modellerne fra Audi. Bilens singleframe har vertikale indlæg i L-form, og de større luftindtag er fyldt ud med gitre i bikubelook. Helt karakteristisk anvender Audi et sportsligt aluminiumslook til sidespejlhusene, indlægsstykkerne i singleframen og til indfatningen til luftindtagene i frontens sider. Samme farve findes i indlægget i sidepanelerne samt det vandrette element på bagenden i hele bilens bredde. SQ7 fås nu i tre nye metallakfarver: Sakhirguld, Ascariblå og Chilirød.

Opgraderet lysteknologi
De nydesignede forlygter, der kan tilvælges med HD-Matrix-LED-teknologi og laser som ekstra fjernlys, har nu som noget nyt det digitale dagskørelys placeret øverst i lygten. HD-Matrix-LED-forlygter med Audi laserlys har 24 lysdioder i hver lygte og en højtydende laserdiode. En integreret blå ambientebelysning i forlygterne symboliserer præcisionen bag laserteknologien og gør dette udstyrselement let genkendeligt. Laserlyset er aktivt fra en hastighed på 70 km/t og øger fjernlysets rækkevidde markant. En nyhed til topversionen af forlygterne er de digitale dagskørelyssignaturer. De giver SQ7 en karakteristisk og umiskendelig fremtoning og gør det muligt for brugeren at vælge blandt fire forskellige lyssignaturer via MMI-systemet.

I kombination med de digitale OLED-baglygter, der for første gang fås til SQ7, giver det modellen en styrket visuel karakter. OLED-baglygterne (OLED = organic light emitting diode), der kan tilvælges, har ligeledes fire forskellige lyssignaturer at vælge imellem.

Som i Audi A8, Q8 og Q5 er de digitale OLED-baglygter i samspil med assistentsystemerne udstyret med en nærhedsregistrering: Hvis andre trafikanter kommer tættere end 2 m på den holdende SQ7 bagfra, aktiverer styreenheden samtlige digitale OLED-segmenter. Af andre funktioner kan nævnes det for Audi klassiske dynamiske blinklys samt de forskellige coming og leaving home-iscenesættelser – med en passende udformning afhængigt af den valgte lyssignatur.

V8-TFSI-motor
Siden 2020 har SQ7 været udstyret en TFSI-benzinmotor i stedet for en diesel, og med denne opgradering er det fortsat den velkendte 4,0-liters TFSI-motor med 507 hk og et drejningsmoment på 770 Nm med en hurtigt skiftende 8-trins tiptronic og permanent quattro-firehjulstræk, der trækker den store SUV. Dermed accelererer motoren fra 0-100 km/t på kun 4,1 sek., og tophastigheden er begrænset til 250 km/t. Takket være tændingsrækkefølgen 1-3-7-2-6-5-4-8 udvikler 4,0-liters TFSI-motoren en markant sportslig lyd.

Ved lav til mellem belastning og omdrejningstal – 160 til 250 Nm og mellem 950 og 2.500 omdr./min. og et maksimalt momentforbrug på 145 Nm – frakobler cylinder on demand-systemet cylinder 2, 3, 5 og 8 i de højeste gear ved at standse indsprøjtningen og tændingen og lukke indsugnings- og udstødningsventilerne. Fra- og tilkoblingen sker i løbet af millisekunder og stort set umærkeligt. I 4-cylinder-drift flyttes driftspunkterne i de aktive cylindre til højere belastningsområder, hvilket forbedrer den termiske virkningsgrad, mens de frakoblede cylindre løber med – som gasfjedre – næsten uden tab. Når man træder på speederen, bliver de straks tilkoblet igen. Til at levere den sportslige lyd er der i udstødningssystemets to yderste afgangsrør monteret et spjæld, som tilpasser lyden alt efter belastning og omdrejningstal.

Som standardudstyr kører Audi SQ7 TFSI ud fra fabrikken på 20” fælge og dæk i størrelsen 285/45. Som alternativ kan man vælge andre fælge på 21” og 22”, herunder i multieget S-design som et særligt kendetegn på bilen. På forakslen er der bremseskiver med en diameter på 400 mm, og på bagakslen er der anvendt bremseskiver med en diameter på 350 mm.

Nyt udbud af udstyr
I forbindelse med faceliftet udvider Audi også udvalget af apps. For første gang kan personerne i bilen nu få direkte adgang til deres yndlingsapps fra tredjepartsudbydere (fx Spotify). Regelmæssige softwareopdateringer og et konstant voksende udbud giver mulighed for en endnu stærkere individualisering af infotainmentsystemet. En store med et landespecifikt udvalg af apps udvider tredje generation af den modulopbyggede infotainmentplatform (MIB 3).

Hvad angår førerassistentsystemerne, får især områdevisningen en opgradering. Audi virtual cockpit viser blandt andet vognbaneskiftadvarsel, andre trafikanter (lastbiler, personbiler og motorcykler), afstandsadvarsel, og vejkrydsassistent i fuld-HD-kvalitet.

Undervogn med Audi DNA
SQ7 nyder naturligvis godt af Audis DNA, når det gælder køreegenskaberne. Fem elementer er definerende for køreegenskaberne: afbalancering, robusthed, kontrol, præcision og ubesværethed. Undervogn, styretøj, drivlinje, bremser og reguleringssystemer spiller i den forbindelse en hovedrolle for at opnå en vedvarende sikker, suveræn og komfortabel køreoplevelse. Samtidig må SQ7 trække en anhængervægt på op til 3,5 ton.

Adaptive air suspension sport varierer karrosseriets højde med op til 90 mm afhængigt af førerens ønske og situationen – og omfatter også niveauregulering. Ved motorvejskørsel udfører systemet automatisk en hastighedsafhængig sænkning med op til 30 mm. Ved terrænkørsel kan man ved lave hastigheder vælge op til 60 mm ekstra frihøjde via funktionen ”lift” i Audi drive select. Desuden sikrer firehjulsstyringen øget sikkerhed og komfort. Ved lave hastigheder drejer baghjulene op til 5 grader i modsat retning af forhjulene. Det reducerer vendediameteren med op til 1 m, og bilen bliver nemmere at manøvrere med.

En anden nyttig funktion er Remote parkeringsassistent plus: Ved hjælp af kamera, radar- og ultralydssensorer kan Audi Q7 nemt manøvreres i selv de trangeste parkeringsbåse. Parkeringsmanøvren styres via myAudi-appen på en smartphone. Når man skal køre ud fra parkeringsbåsen, startes motoren igen via myAudi-appen, og bilen manøvreres derefter ud igen, så det er nemt at sætte sig ind.

SQ7 i Danmark
Markedsintroduktionen af Audi SQ7 med revideret design, innovativ lysteknologi og et omfattende udbud af udstyr finder sted i første kvartal 2024. Pris og udstyr på det danske marked er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt.

Audi SQ7 TFSI quattro
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 8,3 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 272 g/km

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Audi Group består af mærkerne Audi, Bentley, Lamborghini og Ducati, er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 13 lande. Dertil har Audi Group omkring 87.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 54.000 af dem arbejder hos Audi AG i Tyskland. I 2022 solgte Audi på verdensplan 1,61 millioner biler.