Audi SQ7 TDI i topform

Audi SQ7 TDI i topform

Siden foråret 2016 har Audi SQ7 TDImed sin 435 hk stærke V8-dieselmotor været modelrækkens topmodel, og nu præsenteres den store SUV i en ny form. I kabinen bliver man som standard forkælet med sportssæder, MMI Navigation plus, touchbetjening og Audi virtual cockpit med performance-visning, og 4.0 TDI-motoren med elektrisk drevet kompressor garanterer kraftfuld fremdrift fra stilstand. Den nye Audi SQ7 TDI kommer til Danmark i løbet af efteråret.

Ren dieselpower med biturbo-V8’er og elektrisk kompressor
Den nye Audi SQ7 TDI har en stærk 4.0-liters dieselmotor, en V8’er med biturboladning, der yder 435 hk og leverer et drejningsmoment på hele 900 Nm mellem 1.250 og 3.250 omdr./min. Dermed accelererer den store SUV fra 0 til 100 km/t på 4,8 sek. og fortsætter op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/t.

Det 48-volts delledningsnet forsyner en elektrisk drevet kompressor, der altid supplerer de to turboladeres arbejde, når belastningsbehovet fra speederen er højt, og energiindholdet i udstødningen stadigvæk er lavt. Derfor er det enorme drejningsmoment altid klart – både ved acceleration fra et lavt omdrejnings­tal og ikke mindst ved igangsætning. Den elektronisk drevne kompressor er integreret i indsugningsluftføringen, og en kompakt elmotor accelerer sit kompressorhjul op på ca. 70.000 omdr./min på 250 millisekunder.

Dynamiske køreegenskaber med krængningsstabilisering, firehjulsstyring og sportsdifferentiale
En hurtigt skiftende 8-trins tiptronic og det permanente firehjulstræk quattro overfører 4.0 TDI-motorens kræfter til vejen. Den standardmonterede sportsluftaffjedring og den progressive styring med en udveksling, der bliver mere og mere direkte, jo mere rattet er drejet, giver bilen masser af køredynamik. Hvis SUV’en udstyres med firehjulsstyring, er dens køre­egenskaber endnu mere adrætte, da baghjulene styrer op til fem grader kontra ved lave hastigheder, mens stabiliteten øges ved, at baghjulene styrer i samme retning fra hastigheder over ca. 60 km/t.

Endvidere indeholder undervognspakken advanced, der fås som ekstraudstyr, en elektromekanisk aktiv krængningsstabilisering. Ved kørsel ligeud reducerer den karrosseribevægelserne på ujævne veje, og ved sportslig kørsel reducerer den sidehældningen i sving i kraft af en optimal krængnings­kompensation.

Det tredje hightechsystem er sportsdifferentialet, der giver bilen en endnu mere dynamisk handling. Ved hurtig kørsel i sving forskyder det kræfterne aktivt mellem baghjulene. Derved bliver Audi SQ7 TDI nærmest presset ind i svinget ved indstyring og acceleration, og enhver antydning af understyring elimineres.

Sportsligt design
Audi SQ7 TDI bærer Q-modellernes aktuelle design suppleret med S-specifikke detaljer. Den skiller sig ud fra basismodellen med dobbeltlameller i singleframen, sidespejlkapper i aluminiums­look og de fire karakteristiske afgangsrør med runde rørhaler i kromlook. Listen i stødfangeren er tredimensionel, og bundskjoldet ved bilens hæk fremstår endnu mere robust. Visse komponenter er lakeret i mat sølvfarve – og som ekstraudstyr kan man vælge den sorte optikpakke. Som noget særligt kan man vælge farven daytonagrå perleeffekt samt et stort antal individuelle lakeringer fra Audi exclusive.

Som standard er Audi SQ7 TDI udstyret med 20” støbte aluminiumsfælge i 5-eget turbine­design med 285/45-dæk. På grund af den høje motorydelse er der på forakslen anvendt bremse­skiver med en diameter på 400 mm, og på bagakslen er der anvendt bremseskiver med en diameter på 370 mm. På forakslen er de sorte bremsesadler, der som ekstraudstyr også fås i rød, forsynet med et S-logo.

I kabinen forkæles man af et mørkt Alcantara-læder-interiør og dekorindlæg af mat, børstet aluminium. Ud over sportssæder er panellister med lys og aluminiumsindlæg – foran med S-logo – også en del af bilens standardudstyr. Pedalerne, fodstøtten og læssekantbeskyttelsen er udført i ædelstål. Som ekstraudstyr kan man tilvælge S-sportssæder plus med integreret hovedstøtte, S-logo i ryglænet, pneumatisk indstilling af ryglænenes sidestykker og indtræk i valconalæder med diamantformede syninger. Farvespektret går fra sort over rotorgrå til arrasrød, der tilbydes eksklusivt til S-modellen.

Intelligent og komfortabelt udstyr
MMI Navigation plus med touchbetjening sørger som standard for en opkobling på topniveau. Med dette system følger LTE Advanced, et Wi-Fi-hotspot, den naturlige stemme­betjening og den omfattende portefølje fra Audi connect. Den omfatter blandt andet trafik­informationer online og navigation med Google Earth. Og som noget nyt er tjenesten ”Lyskrydsinformation” også inkluderet. Den giver bilen forbindelse til det centrale system, der styrer lyskrydsene, og giver føreren informationer i det fuldt digitale kombi­instrument og i head-up-displayet, der fås som ekstraudstyr. Dermed bidrager denne tjeneste til en effektiv kørestil og er med til at sikre et vedvarende flow i trafikken. Denne service vil løbende blive udbudt i udvalgte europæiske byer. I Audi virtual cockpit sker alle visninger med den S-specifikke indstilling. Herudover er der en performance-visning, der placerer omdrejningstælleren i midten.

En lang række komfortudstyr som fx et 4-zoners klimaanlæg, en servofunktion, som lukker dørene næsten lydløst, Bang & Olufsen Advanced Sound System med 3D-lyd eller Air Quality-pakken med aromatisering og ionisator gør det store udstyrsudvalg komplet. Som alternativ til Matrix-LED-forlygterne med dynamisk blinklys tilbydes desuden HD-Matrix-LED-forlygter med laserlys.

Audi SQ7 TDI i Danmark
SQ7 TDI quattro introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Forbrugsangivelse for Audi SQ7 TDI
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 13,2-13,5
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 200-194

Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO₂-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse og opgøres her iht. tysk lovgivning efter NEDC (se vedhæftede dokument).

Se flere billeder og læs mere om Audi SQ7 TDI her

__________________________________________________________________________________________

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Mærket er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 13 lande. Dertil har Audi omkring 90.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 60.000 af dem er i Tyskland. I 2018 solgte Audi på verdensplan mere end 1,8 millioner biler.

Audis vision er at være det mest attraktive og innovative premiumbrand, og til fremtidens mobilitet fokuserer Audi på produkter og teknologier, der har tanke på miljøet.