Opdateret Audi Q8 byder på udtryksfuldt design og ny lysteknologi

Opdateret Audi Q8 byder på udtryksfuldt design og ny lysteknologi

Audi opdaterer flagskibet i Q-familien med stærkt design og opgraderet teknik. Det opdaterede udvendige design med nyt front- og hækskørt sætter en tyk streg under SUV-coupémodellens stærke karakter. Audi udstyrer Q8 med HD-Matrix-LED-forlygter, der for første gang omfatter laserlys som ekstra fjernlys. Disse forlygter har desuden digitalt dagskørelys med mulighed for at vælge forskellige lyssignaturer. Digitale OLED-baglygter med fire valgbare baglygtesignaturer fuldender det udvidede udvalg af lys. I Danmark vil kun SQ8 og den kommende plug-in-hybridversion blive udbudt.

Udtryksfuldt og markant design
Den faceliftede Audi Q8 repræsenterer med sit udtryksfulde design en sportslig og elegant SUV-coupé – og samtidig det moderne designsprog. De store flader og den tydelige volumen kombineret med de korte overhæng og den lange akselafstand giver sportslige og elegante proportioner, der kan fremhæves med markante udvendige farver og fælge.

Den umiskendelige, kraftfulde og lodretstående Audi singleframe i ottekantet design har – afhængigt af udstyr og model – lodrette eller L-formede indlæg. Q8-modellens fremtoning fremhæves af de nye og markante luftindtag, der tydeligt er integreret i det grundlæggende design.

Audi har konsekvent reduceret de dekorative elementer for at give bilen et mere puristisk design. For at kunne skelne mellem basismodellen, S line-eksteriørpakken og S-modellen ved første øjekast er bundskjold, dørlister og diffusoren på basismodellen udført i kontrastfarve, hvilket fremhæver det robuste offroad-look.

De innovative forlygter med HD-Matrix-LED-teknologi og ekstra laserlys samt det digitale dagskørelys ved den øverste horisontale kant giver Q8 en markant udstråling. I kombination med de digitale OLED-baglygter, der for første gang fås til Q8, bliver modellens styrkede karakter endnu mere tydelig. På bagenden forbinder en LED-lysstribe sammen med en liste i sort højglans med integrerede Audi ringe de digitale OLED-baglygter i hele bilens bredde.

Audi Q8 har den nye, moderne Corporate Identity. Det er bl.a. de nu todimensionelle ringe, der første gang blev præsenteret på Q8 e-tron. De udstråler rent optisk endnu større præcision. I stedet for krom fremstår de nye ringe i hvid med sort kontrast, og i forbindelse med en ekstraudstyrspakke erstattes den hvide farve på de fire ringe af en mørkegrå farve, som dog rent visuelt ligner sort højglans. Model-, versions- og teknologibetegnelsen er nu også placeret på B-stolpen på Q8.

For at fremhæve Q8-modellens karakter yderligere kan kunderne vælge tre nye lakfarver. Audi Sport tilbyder Sakhirguld, Ascariblå og Chilirød – alle tre som metallic-lakeringer. Udvalget af fælge er udvidet med fem forskellige fælgdesigns fra 21” til 23”.

Ny lysteknologi
Kunder kan nu vælge HD-Matrix-LED-forlygter med Audi laserlys, med 24 lysdioder i hver lygte og en højtydende laserdiode, og hvor den integrerede blå ambientebelysning gør dem let genkendelige. Laserlyset er aktivt fra en hastighed på 70 km/t og øger fjernlysets rækkevidde markant. Nyhed til topversionen af forlygterne er de digitale dagskørelyssignaturer. De giver Q8 en karakteristisk og umiskendelig fremtoning og gør det muligt for brugeren at vælge blandt fire individuelle lyssignaturer via MMI-systemet. Men det er ikke kun forlygternes udvidede funktioner, som er nyt. Det samme gælder forlygternes udformning. Den højere placering af dagskørelyset giver ikke blot Q8 en større bredde rent visuelt, men det resulterer også i en flydende forbindelse mellem forlygterne og bilens singleframe. For første gang til Q8 tilbydes også digitale OLED-baglygter (OLED = organic light emitting diode), og de har i forbindelse med forlygterne ligeledes fire forskellige lyssignaturer.

Som i Audi A8 og Q5 er de digitale OLED-baglygter i samspil med assistentsystemerne udstyret med en nærhedsregistrering: Hvis andre trafikanter kommer tættere end 2 m på den holdende Q8 bagfra, aktiverer styreenheden samtlige digitale OLED-segmenter. Af andre funktioner kan nævnes det dynamiske blinklys samt de forskellige coming og leaving home-iscenesættelser.

App portal og udvidede visninger i Audi virtual cockpit
I forbindelse med faceliftet udvider Audi også udvalget af apps. For første gang kan personerne i bilen nu få direkte adgang til deres yndlingsapps fra tredjepartsudbydere (fx Spotify eller Amazon music). Regelmæssige softwareopdateringer og et konstant voksende udbud giver mulighed for en endnu stærkere individualisering af infotainmentsystemet. En portal med et landespecifikt udvalg af apps som udvidelse af tredje generation af den modulopbyggede infotainmentplatform (MIB 3).

Hvad angår førerassistentsystemerne, får især områdevisningen en markant opgradering. Audi virtual cockpit viser blandt andet vognbaneskiftadvarsel, andre trafikanter (lastbiler, personbiler og motorcykler), afstandsadvarsel, vejkrydsassistent og lyskrydsinfo online i full-HD-kvalitet. Foruden portalen til apps og den nye områdevisning bliver standardudstyret også mere omfattende i den faceliftede Q8.

Undervogn med Audi DNA
Kun en Audi kører som en Audi. Og Q8 nyder naturligvis også godt af Audis DNA, når det gælder køreegenskaberne, der defineres af fem egenskaber: afbalanceret, solid, kontrolleret, præcis og ubesværet. Undervogn, styretøj, drivlinje, bremser og reguleringssystemer spiller i den forbindelse en hovedrolle for at opnå en vedvarende sikker, dynamisk og samtidig komfortabel køreoplevelse.

Q8 fås med firehjulsstyring, der giver øget sikkerhed og komfort. Ved lave hastigheder drejer baghjulene op til 5 grader i modsat retning af forhjulene. Det reducerer vendediameteren med op til 1 m, og bilen bliver nemmere at manøvrere med. Samtidig oplever man mere komfort og stabilitet ved højere hastigheder, fordi baghjulene drejer i samme retning som forhjulene. For at gøre det nemmere at håndtere Q8 i dagligdagen – fx ved manøvrering på parkeringspladser – giver en optimering af styretøjet større lethed ved disse manøvrer.

Drivlinjer
Den faceliftede Audi Q8 introduceres med forskellige benzin- og dieselmotorer samt i den sportslige SQ8. Senere introduceres også en plug-in-hybridversion. I Danmark vil kun SQ8 og plug-in-hybridversionen blive udbudt.

Audi SQ8 med V8-benzinmotor
Når det gælder sportslighed, går den nye SQ8 TFSI endnu længere med ny spoiler på frontskørtet og et sportsligt bundskjold foran samt en iøjnefaldende hækdiffusor. Bilens singleframe har vertikale indlæg i L-form, men i en mere sportslig farve. De større luftindtag er fyldt ud med gitre i bikubelook. Helt karakteristisk anvender Audi et sportsligt aluminiumslook til sidespejlhusene, indlægsstykkerne i singleframen og til indfatningen til luftindtagene i frontens sider. Samme farve pryder også elementer i sidepanelerne.

Den faceliftede SQ8 TFSI er udstyret med den velkendte 4.0-liters TFSI-motor med 507 hk og et drejningsmoment på 770 Nm med en hurtigt skiftende 8-trins tiptronic og permanent quattro-firehjulstræk. Dermed accelererer SQ8 TFSI fra 0-100 km/t på kun 4,1 sek., og tophastigheden er begrænset til 250 km/t. Takket være tændingsrækkefølgen 1-3-7-2-6-5-4-8 udvikler 4.0-liters TFSI-motoren en markant sportslig lyd. Ved lav til medium belastning og omdrejningstal (fra 160 til 250 Nm og mellem 950 og 2.500 omdr./min. og et maksimalt momentforbrug på 145 Nm) frakobler cylinder on demand-systemet cylinder 2, 3, 5 og 8 i de højeste gear ved at standse indsprøjtningen og tændingen og lukke indsugnings- og udstødningsventilerne. Fra- og tilkoblingen sker i løbet af millisekunder og stort set umærkeligt. I 4-cylinder-drift flyttes driftspunkterne i de aktive cylindre til højere belastningsområder, hvilket forbedrer den termiske virkningsgrad, mens de frakoblede cylindre løber med – som gasfjedre – næsten uden tab. Når man træder på speederen, bliver de straks tilkoblet igen. Til at levere den sportslige lyd er der i hvert af udstødningssystemets afgangsrør monteret et spjæld, som tilpasser lyden alt efter belastning og omdrejningstal.

En optimal køreoplevelse kræver ud over en førsteklasses motor også fremragende undervognskomponenter. Med undervognspakken får kunderne også sportsdifferentiale, der ved hurtig kørsel gennem sving forskyder momenterne mellem baghjulene via to lamelkoblinger – det hjul, som er yderst i svinget, har det bedste vejgreb og får derfor den største andel. Denne torque vectoring gør kørslen endnu nemmere og mere præcis, idét den store sports-SUV-coupé i forbindelse med indstyring eller acceleration nærmest bliver presset ind i svinget, og understyringen minimeres.

Det andet element i pakken er den elektromekaniske aktive krængningsstabilisering (eAWS). På begge aksler er der en kompakt elmotor, som er forbundet med en gearkasse. Den deler stabilisatoren i to halvdele. Ved ligeudkørsel kan de i vid udstrækning arbejde uafhængigt af hinanden, hvilket reducerer karrosseribevægelserne på ujævn vej. Ved sportslig kørsel virker stabilisatorhalvdelene til gengæld som en enhed, i og med at elmotoren drejer dem mod hinanden. Nu hælder bilen markant mindre ind i svinget, og styreegenskaberne bliver mere præcise. Strømmen til eAWS kommer fra en superkondensator, som fungerer med 48-volts spænding.

Som standardudstyr kører Audi SQ8 TFSI ud fra fabrikken på 21” fælge og dæk i størrelsen 285/45. De største tilgængelige fælge er på 23” og har dæk i størrelsen 285/35. På forakslen er der bremseskiver med en diameter på 400 mm, og på bagakslen er de 350 mm. På forakslen er de sorte bremsekalibre, der også fås i rød, forsynet med det Audi typiske S-logo.

Audi Q8 i Danmark
Audi SQ8 kan bestilles i Danmark i slutningen af 2023. Da vil modellen desuden være mulig at konfigurere på audi.dk, og prislisten vil være opdateret. Plug-in-hybrid-modellen lanceres først senere, mens de rene benzin- og dieselversioner ikke vil blive udbudt i Danmark. Informationer om dansk udstyr, forbrug og priser er endnu ikke tilgængelige.

Forbrugsangivelser
Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO₂-emission er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland.

Audi SQ8 TFSI SUV quattro
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 12,8-12,0
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 291-272

Der tages forbehold for fejl og ændringer.

Audi Danmark er en del af Semler Gruppen - Danmarks største bilaktør. Audi har i dag otte autoriserede forhandlere og 28 autoriserede servicepartnere fordelt over hele landet, og mærket står stærkt med et godt image og et attraktivt og omfattende modelprogram. I 2022 var ca. 50% af alle leverede biler på det danske marked elbiler eller plugin-hybrider med Audi Q4 e-tron som den 5. mest solgte elbil i Danmark.

Audis mål er gennem Vorsprung durch Technik at være det mest innovative premiummærke, og i 2021 meldte Audi AG ud, at mærket accelererer overgangen til elektrisk mobilitet. Fra 2026 vil Audi kun lancere nye modeller, der drives udelukkende af elektricitet, på det globale marked, og frem mod 2033 vil Audi gradvist afvikle produktionen af forbrændingsmotorer. I 2025 er det målsætningen, at alle Audis fabrikker skal være netto-CO2-neutrale, og at premiummærket har flere end 20 fuldt elektriske modeller i porteføljen. Derudover har Audi som en del af Volkswagen-koncernen tilsluttet sig Paris klimaaftalen og har derfor som mål at opnå netto-CO2-neutralitet senest i 2050.

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Audi Group består af mærkerne Audi, Bentley, Lamborghini og Ducati, er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 13 lande. Dertil har Audi Group omkring 87.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 54.000 af dem arbejder hos Audi AG i Tyskland. I 2022 solgte Audi på verdensplan 1,61 millioner biler.