Karsten Ormsby, Sloth Auto

Sloth Auto lytter til den lokale efterspørgsel: Har dog selv et opråb

Miljøvenlige tiltag og bæredygtighed er på de flestes læber i disse år - også bilejernes. Derfor har det lokale værksted i Gilleleje opgraderet forretningen til at være AutoMester E+, hvilket betyder, at de har introduceret en række nye løsninger, der er lidt grønnere end normen i branchen

Sloth Auto har været fast inventar i Gilleleje siden 1977 og er i det hele taget et kendt navn i byen, hvor de sponserer Bakkefesten, Kulturhavnen og Græsted Veterantræf. I år har de taget et skridt, som ejer Karsten Ormsby vurderer, vil fremtidssikre værkstedet. Drømmen er nemlig at kunne reparere biler i mange år fremover:

“Vi har oplevet en større efterspørgsel på grønnere løsninger, service på el- og hybridbiler og på at håndtere miljøaffaldet. Og så må man jo gøre noget,” mener den 33-årige værkstedsejer, der overtog forretningen i 2021.

Værkstedet, der er en del af AutoMester-kæden, er blevet opgraderet til AutoMester E+, der bl.a. indebærer bedre service på el- og hybridbiler, forsvarlig håndtering af miljøaffald og et plantet træ for hvert service på bilen.

“Som en del af AutoMester er vi med helt i front. Og jeg tror også, det er derfor, at nytilflyttere i byen føler, at de allerede kender os for noget godt,” vurderer Karsten Ormsby, der dog gerne indrømmer, at de ikke er i mål:
“Jeg ved godt, at bilbranchen jo aldrig kan blive 100 procent grøn. Men jeg har det sådan, at hvis ikke jeg gik ind i det her samarbejde, så ville der jo ikke ske noget. Og det er nogle gode tiltag, og så er vi flere værksteder, der har forpligtet os til at gøre noget. Det kan man vel godt være stolt af.”

Den seneste tid har værkstedet investeret i nyt udstyr og kurser for lærlingen og de fire mekanikere, så de blev klar til det nye skifte i februar og kan følge med bilparkens udvikling. For som Karsten Ormsby siger:

“Hvis vi ikke udvikler os, så afvikler vi os, er det ikke sådan? Så selvom det vigtigste stadig er, at vores kunder som altid kan regne med, at servicen er god, og at man får det, man betaler for til aftalt tid og pris, så har vi selvfølgelig også fokus på at følge med tiden.”

Går frem på miljø men halter på et andet punkt
Udover at yde deres bidrag til et mindre klimaaftryk, er Sloth Auto som nyt AutoMester E+-værksted også optaget af digitalisering, arbejdsmiljø og diversitet. Og netop sidstnævnte er noget, der ligger værkstedsejeren på sinde - i en sådan grad, at han ønsker hjælp fra de lokale:

“Jeg kunne godt tænke mig en kvindelig lærling eller svend. Men sådan nogle kender jeg desværre ikke i området. Og det er en skam, for der er mange mænd i faget, og hånden på hjertet, så er det altid godt at få nogen ind, der er dygtige til det, de laver, men det har bare en positiv indvirkning på stemningen, at det samtidig er en kvinde.”

AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med mere end 30 år på bagen. Den prisvindende kæde favner næsten 400 værksteder fordelt i hele Danmark, og 1100 mekanikere har deres logo på brystet hver eneste dag. De investerer i de nyeste teknologier og tilbyder service og reparation af alle slags biler, uanset mærke og årgang.

Siden 2019 er mere end 160 værksteder desuden blevet opgraderet til at være AutoMester E+. Det lille E+-mærke betyder bl.a., at de også håndterer el- og hybridbiler, samt at de sikrer korrekt håndtering af batterier og andet miljøaffald. Derudover er AutoMester E+-kunderne sikret vejhjælp og vejledning om miljørigtig kørsel. Alt sammen med ét klart formål: At gøre bilbranchen lidt mere grøn og bekvemmelig, end den var i går.