Ny rapport: Ransomware-trusler stiger til 1,2 mio. tilfælde om måneden fra januar til juni

Pressemeddelelse -

Antallet af ransomware-trusler er vokset til 1,2 mio. per måned fra januar til juni i år. Det fremgår i en ny rapport fra Barracuda Networks. Derudover har forskerne identificeret og analyseret 106 højtprofilerede ransomware-angreb fra august 2021 til juli 2022. Og der er særligt fem erhverv, der er hackerens foretrukne mål.

I undersøgelsen af 106 højtprofilerede ransomware-angreb opdagede forskerne, at de fem mest udsatte erhverv er: uddannelsessektoren (15 pct.), kommuner (12 pct.), sundhedssektoren (12 pct.), infrastrukturen (8 pct.) og finanssektoren (6 pct.).

"I takt med at ransomware og andre cybertrusler fortsætter med at udvikle sig, har behovet for passende sikkerhedsløsninger aldrig været større," siger Peter Gustafsson, nordisk direktør for Barracuda Networks.

“I den nye rapport har vi analyseret de mest fremtrædende angreb, der har fundet sted. Den viser, at det fortsat er fem erhverv, der er hackernes hovedmål. Samtidig kan vi se, at antallet af trusler kun fortsætter i en retning - og det er op. Vores analyse viser, at de i øjeblikket ligger på 1,2 mio. per måned.

Højdepunkter fra rapporten:

• Antallet af ransomware-angreb steg hvert år på tværs af de fem erhverv, mens angreb mod andre erhverv er mere end fordoblet sammenlignet med sidste års rapport.
  • Mens angreb på kommuner kun er steget en smule, viste forskernes analyse, at angreb på uddannelsesinstitutioner er mere end fordoblet og at angreb på sundhedssektoren og finanssektoren er tredoblet.
  • Rapporten afslører også en begyndende stigning af angreb mod andre erhverv. Her er det særligt serviceudbydere, der blev udsat, men også bil-, hotel- og restauration-, detail-, software- og teknologibranchen oplevede en stigning i antallet af angreb.

For at blive klogere på, hvordan ransomware påvirker små virksomheder, giver rapporten tre eksempler på angreb, som forskere har fundet gennem Barracuda SOC-as-a-Service samt indholdet af hvert angreb og de løsninger, der kan hjælpe med at stoppe den slags angreb. Læs hele blogindlægget om ransomware her.

Kilder:
Ransomware-beskyttelsesside
Hent e-bogen
Ransomware Threat Spotlight research
Abonner på vores blog for at modtage resuméer via e-mail og få de seneste nyheder, forskning og mere her

Hos Barracuda stræber vi efter at gøre verden til et mere sikkert sted. Vi mener, at enhver virksomhed fortjener adgang til cloud-første sikkerhedsløsninger i virksomhedskvalitet, som er nemme at købe, implementere og bruge. Vi beskytter e-mail, netværk, data og applikationer med innovative løsninger, der vokser og tilpasser sig med vores kunders rejse. Mere end 200.000 organisationer verden over stoler på, at Barracuda beskytter dem - på måder, som de måske ikke engang ved, at de er i fare for - så de kan fokusere på at tage deres forretning til næste niveau. For mere information, besøg barracuda.com.

Barracuda Networks, Barracuda og Barracuda Networks-logoet er registrerede varemærker eller varemærker tilhørende Barracuda Networks, Inc. i USA og andre lande.

Barracuda Networks tilbyder industriledende og omkostningseffektive it-løsninger inden for netværks- og applikationssikkerhed, e-mail-beskyttelse, informationssikkerhed, backup og arkivering med direkte kundesupport 24/7. Den prisbelønnede portefølje af sikkerhed- og databeskyttelsesløsninger understøtter hardware-baserede, virtuelle og cloud-baserede it-miljøer. Det gør det nemt for organisationer i alle størrelser at arbejde med en overordnet sikkerhedsstrategi, som håndterer alle aspekter af deres netværk, applikationer og e-mails.

Blandt de over 150.000 virksomheder og organisationer, der anvender Barracudas løsninger, findes Boeing, BT, Microsoft, IKEA, MIT, FN, Volvo og SAS samt små og mellemstore virksomheder i over 100 lande. Barracuda arbejder med en klar kanalstrategi og forhandler sine løsninger gennem mere end 5.000 partnere. Hovedkontoret ligger i Campbell, Californien (Silicon Valley) og ejes af det private investeringsselskab Thoma Bravo.

For mere information, besøg www.barracuda.com