Bauhaus i Roskilde er kædens mest energieffektive

500 strømproducerende solceller er netop monteret på taget af det 15.000 m2 store Bauhaus byggevarehus i Roskilde. Varehuset, som blev indviet i juni, er således det mest energieffektive af kædens danske byggevarehuse. Varehuset i Roskilde er samtidig det første danske byggemarked, der har fået installeret solceller.

For at forbedre byggevarehusets energiprofil og nedbringe omkostningerne til el har det nye Bauhaus i Roskilde som det første danske byggemarked fået installeret strømproducerende solceller på taget. De 500 solpaneler har tilsammen en årlig produktion på cirka 120.000 kWh, og forventningen er, at solcellerne kan dække 10 – 15 procent af varehusets årlige elforbrug.

Del af overordnet strategi

Den miljøvenlige profil er en del af Bauhaus’ overordnede strategi. En række energibesparende løsninger er således tænkt ind i opførelsen af det nye byggevarehus i Roskilde, som foruden at være kædens nyeste også er det mest energieffektive af koncernens danske varehuse.

”Bauhaus i Roskilde er et af Danmarks største byggevarehuse med alt til hus og have samlet under ét tag. Varehuset er i alt 15.000m2, og det kræver store mængder energi at holde så stor en bygning opvarmet og oplyst. For at nedbringe vores CO2-aftryk har vi imidlertid iværksat en lang række energibesparende og miljøvenlige tiltag. Nyeste tiltag er installeringen af 500 solceller på varehusets tag,” fortæller varehuschef Rune Sury fra Bauhaus i Roskilde.

Lavenergilamper og genbrugsvarme

For at spare på strømmen har Bauhaus i Roskilde valgt at bruge LED-belysning i de store skilte, som leder kunderne ind til byggevarehuset. Det giver en markant energibesparelse sammenlignet med elforbruget ved traditionelle skilteløsninger. Ligeledes er der brugt lavenergilamper overalt i vareudstillingerne.

”Foruden de strømbesparende tiltag udnytter vi den solvarme, der kommer ind gennem vores store vinduespartier. Varmen genvindes i vores ventilationsanlæg og er således med til at reducere vores varmeomkostninger. De energibesparende løsninger er tænkt ind, da tegningerne for det nye varehus blev udarbejdet, så huset er født med de miljøvenlige tiltag,” oplyser Rune Sury.

Medarbejdere oplæres til miljøvenlig adfærd

Det er ikke kun de byggetekniske løsninger, der har et miljøvenligt fokus. De 120 medarbejdere hos Bauhaus i Roskilde spiller også en stor rolle i ambitionerne om at nedbringe varehusets CO2-udledning. Miljøvenlig adfærd som at huske at slukke lyset, spare på vandet og sortere affald, så det kan genbruges, er således en del af medarbejdernes oplæring og daglige rutine.

Bauhaus’ klimabevidsthed stopper imidlertid ikke ved varehusets egne døre. Bauhaus stiller nemlig også krav til kædens samarbejdspartnere og underleverandører. For eksempel må der kun bruges rengøringsmidler, der ikke belaster miljøet, når der skal gøres rent i de store varehuse. Ligeledes forhandler Bauhaus udelukkende havemøbler fra producenter, der kan garantere, at møblerne er bæredygtigt fremstillet.

Billedtekst:

Bauhaus 15.000 m2 store byggevarehus i Roskilde har som det første af kædens danske varehuse fået installeret solceller på taget. Dermed er Bauhaus i Roskilde kædens mest energieffektive byggevarehus i Danmark.

• solenergi
  • solceller

Bauhaus er en schweizisk ejet koncern og har været i Danmark siden 1988.

Bauhaus er repræsenteret i 17 lande og driver mere end 230 byggevarehuse.

Bauhaus har 16 byggevarehuse i Esbjerg, Glostrup, Herning, Hillerød, Hjørring, Holbæk, Ishøj, Kolding, Næstved, Odense, Randers, Roskilde, Tilst, Vejle, Viby J og Aalborg.

Det nye byggevarehus i Roskilde åbnede 5. juni.

Bauhaus i Roskilde har et samlet areal på knap 15.000 m², som ud over selve varehuset indeholder drive-in trælast på 3.600 m² og et havecenter på 3.300 m².

De 500 solpaneler på taget af Bauhaus i Roskilde har en årlig produktion på 120.000 kWh.