BENTLEY OFFENTLIGGØR ET REKORDSTORT ØKONOMISK RESULTAT FOR 2021

BENTLEY OFFENTLIGGØR ET REKORDSTORT ØKONOMISK RESULTAT FOR 2021

• Et driftsoverskud på 389 millioner euro – over dobbelt så stort som det hidtil højeste resultat
  • Kommer fra antallet af solgte biler for året på 14.659 stk.
  • Bentley er fortsat det mest populære mærke i den øvre del af luksusklassen – 200.000-250.000 euro
  • Præstationerne understøtter Bentleys fremadrettede Beyond100-strategi
  • De rekordhøje tal understreges af investeringer på 3 milliarder euro i fabrikken i Crewe og fremtidige produkter
  • Bentley kommer til at bygge en ny elektrisk model hvert år i 5 år startende fra 2025

(Crewe, d. 15. marts 2022) Bentley Motors annoncerede i dag luksusmærkets økonomiske resultater for 2021 som supplement til virksomhedens rekordhøje salgstal i samme 12-måneders periode. Driftsoverskuddet steg til 389 millioner euro, hvilket var 369 millioner euro mere end i 2020.

Omsætningen sidste år kom op på 2.845 millioner euro, mens et øget niveau af individualisering og et modelmiks domineret af Speed, Mulliner og hybridmodeller resulterede i, at den gennemsnitlige indtjening pr. luksusbil steg med 8 % i forhold til 2020. Det bidragede til en imponerende overskudsgrad på 13,7 %.

Bentley har allerede tidligere annonceret, at mærket udleverede 14.659 eksemplarer af sine ekstraordinære biler i 2021, hvilket er en stigning på 31 % i forhold til den hidtidige rekord fra 2020. Derudover oplevede mærket en støt stigning i kundernes interesse for nye modeller, og det har medført en rekordhøj ordrebank ved indgangen til 2022. Tallene er også en klar indikation af kundernes anerkendelse af det mest opgraderede modelprogram i luksusklassen og af Bentleys banebrydende Beyond100-strategi om at være en komplet CO2-neutral virksomhed i 2030. Initiativet understreges af et 10-årigt investeringsprogram til fabrikken i Crewe på 3 milliarder euro, hvilket repræsenterer den største transformation og det største investeringsprogram i Bentleys historie. Koncernen har planer om at bygge en ny elektrisk model hvert år i 5 år startende fra 2025, da den komplette modelrække skal elektrificeres.

Som en kommentar til tallene sagde Adrian Hallmark, som er bestyrelsesformand og CEO hos Bentley Motors, følgende:

”Disse resultater er blevet opnået på trods af en vedvarende usikkerhed omkring den økonomiske situation. De repræsenterer en kæmpe bedrift af alle involverede parter hos Bentley Motors, mens vi er i fuld gang med vores Beyond100-program for at genopfinde hele vores modelprogram på vej mod CO2-neutralitet i 2030.”

Jan-Henrik Lafrentz, som er øverste chef for finans og IT hos Bentley Motors, tilføjede:

”Mærkets styrke har været nøglen til Bentleys økonomiske præstationer i 2021, hvor nye modeller som fx Bentayga Hybrid har været medvirkende til at øge overskuddet til et rekordstort tal på 389 millioner euro. Øget efterspørgsel efter vores hybridmodeller, understøttet af miljøbevidste investeringer på 3 milliarder euro i vores fabrik i Crewe, vil sikre, at vi fortsat er den førende producent indenfor luksusmobilitet.”

Præstationerne de sidste 10 år:

ÅR

167,7 millioner

1.453,2 millioner

100,5 millioner

*Hidtidig rekord for driftsoverskud.