Kom til Open Studio onsdag den 24. november

Kom til Open Studio onsdag den 24. november

Billedkunstnerne Linda Lamignan, Marie Munk og Jens Settergren inviterer til Open Studio på Fabrikken for Kunst og Design onsdag den 24. november kl. 17-20. Her kan du opleve et udsnit af deres praksis og møde kunstnerne.

Lamignan, Munk og Settergren er en del af Bikubenfondens atelierprogram TO GO.

Linda Lamignan
Billed- og performancekunster Linda Lamignans værker formidler følelsen af at være fremmed og flyde i mellemrummet mellem flere verdener. Gennem video, musik, objekter og performance undersøger Lamignan spændet mellem forskellige kulturer, køn og seksualiteter. Hen arbejder med materialer, der er direkte knyttet til industrierne i Vestafrika og Skandinavien, såsom jordnødder og paraffinvoks. Ved at anvende animismens trossystem, der ser alting som levende og spirituelt, fortæller hvert materiale sin egen historie og bærer på hukommelsen af den historiske udvikling. Lamignan er optaget af at forbinde disse råmaterialer til kroppe med lignende historier og derved illustrere nye alternative tilstande.

Linda Lamignan modtog sin MFA-grad ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København i 2019 og sin BFA-grad ved Kunstakademiet i Oslo.

Ved Open Studio viser Linda skulpturer fra serien Together we arrived to the shore, som var en del af soloudstillingen those who do not travel never arrive: Carry Your Home på Rogaland Kunstsenter. Together we arrived to the shore består af kalabasformede skulpturer – alle skabt i materialer, der har en forbindelse til industrier, som Lamignan har en personlig relation til. Hvert skulpturelt objekt er skabt med en intention om at formen skal være en tryg beholder for historier, energier, minder og drømme.

Marie Munk (f. 1988)
Marie Munk er uddannet fra Royal College of Art i London i 2016 og arbejder hovedsageligt med totalinstallationer, hvor skulptur, bevægelse, lyd og interaktion indgår. Munks værker prikker til normative opfattelser af kroppen i en tid, hvor digitale universer, teknologisk innovation og effektivitet karakteriserer og kontrollerer vores adfærd og kroppe. Hun skaber alternative virkeligheder, der balancerer det legende og fantasifulde med det uhyggelige og frastødende. Ved at bruge silikone som en metafor for det kropslige, sammen med elementer af science fiction og humor, konstruerer Munk abstrakte hypotetiske fremtidsscenarier, der sætter spørgsmålstegn ved aktuelle tendenser i samfundet.

Ved Open Studio viser Munk værker fra projektet A Nice Day for a Run. Med projektet udforsker hun, hvordan teknologi i stigende grad presser mennesker til at præstere ud over vores biologisk foreskrevne evner. Man kan gennem animerede og kropslige værker opleve det stigende funktionalistiske erkendelsessyn og instrumentalistiske livssyn, hvor det ses som en menneskelig pligt at sørge for, at vi som maskiner kører så effektivt og længe som muligt.

Jens Settergren (f. 1989)
Kollektive billeddannelser, science fiction og manipulationen af liv er omdrejningspunkter i billedkunstner Jens Settergrens kunstpraksis. Han benytter sig ofte af ’readymades' (brugsgenstande), såsom eksisterende 3D-figurer fra online-arkiver, masseproducerede objekter og reklamebilleder, som han i skulpturer, installationer og videoværker forarbejder og sætter ind i nye sammenhænge. I store totalinstallationer behandler han temaer som natur, eskapisme og teknologi. Han er særligt optaget af de radikale forestillinger og billeddannelser, som den accelererende teknologi i det vestlige samfund afstedkommer.

Jens Settergren dimitterede fra Det Jyske Kunstakademi i 2016.

Ved Open Studio præsenterer Settergren nye mosaikværker, som er blevet til i relation til hans permanente offentlige værk Galaksestien, der netop er blevet indviet i Vollsmose. Her forener kosmologiske mosaikportaler moderne computerlogik med ældgammelt håndværk og skaber forbindelser på tværs af science fiction, drømme og naturvidenskab. Værkerne til udsmykningen blev vist på soloudstillingen Worldbuilding på Kunstmuseum Brandts tidligere i år.

Vi glæder os til at se dig til Open Studio 2021
onsdag den 24. november kl. 17-20 på
Fabrikken for Kunst og Design
Sundholmvej 46
2300 Amager
Atelier #10

Bikubenfondens atelierprogram TO GO
Hvert år tilbyder Bikubenfonden atelierpladser samt rådgivningsforløb til tre relativt nyuddannede kunstnere. Initiativet er etableret med et ønske om at støtte op om den kunstneriske udvikling. Læs mere om Bikubenfondens atelierprogram TO GO her.