Tid til at udvikle visionære udstillingsidéer

Tid til at udvikle visionære udstillingsidéer

Bikubenfonden inviterer museer, kunsthaller, uafhængige kuratorer og andre udstillingsaktører til at deltage i Udstillingsprisen Vision 2022 og konkurrencen om at få realiseret deres mest visionære udstillingsidé med afsæt i billedkunsten. Der er åbent for at indsende idéer i perioden 10-24. januar 2022.

Med Udstillingsprisen Vision giver Bikubenfonden hvert år mulighed for, at udstillingsidéer med en eksperimenterende tilgang og nutidig relevans kan blive realiseret. Vinderidéen modtager op mod 5 mio. kr. til at realisere idéen. Med prisen ønsker Bikubenfonden at skabe et frirum for udstillingsaktører til at udfordre og nyskabe udstillingsformatet på billedkunstområdet.

Lige vilkår for alle
Både etablerede og uafhængige aktører på billedkunstområdet har mulighed for at vinde Udstillingsprisen Vision. For at skabe mere lige vilkår for alle deltagere i konkurrencen, tilbyder Bikubenfonden mødefaciliteter, mulighed for økonomisk rådgivning i forbindelse med budgetlægning samt 40.000 kr. til videreudvikling til tre udvalgte udstillingsidéer, der går videre til en kvalifikationsrunde. Desuden tilbydes vinderen et workshopforløb, der afdækker koncept for kommunikation af vinderidéen frem mod realisering af udstillingen.

”I 2021 har tre tidligere vindere af Udstillingsprisen Vision realiseret deres udstillingsidéer. Både etablerede institutioner og samarbejder mellem uafhængige kuratorer og kunsthaller har vundet prisen, og det har været spændende at se, hvordan udfordrende og visionære udstillingsidéer er blevet realiseret, uanset hvor idéen er opstået. Det er vigtigt for os, at Udstillingsprisen Vision favner alle aktører på billedkunstområdet, og vi håber fortsat at se idéoplæg fra både etablerede og uafhængige aktører i branchen,” siger direktør i Bikubenfonden Mette Marcus.

Udstillingsprisen Vision kort fortalt

• Udstillingsprisen Vision er Bikubenfondens årlige konkurrence, hvor idéer til visionære udstillinger med afsæt i billedkunsten og nutidig relevans får mulighed for at blive realiseret med op til 5 mio. kr. i støtte til vinderidéen.
  • Vinderidéen skal realiseres i Danmark.
  • Tre idéer bliver udvalgt til en kvalificeringsrunde, hvor deltagerne modtager 40.000 kr. til videreudvikling af deres idéer i en periode på otte uger. I kvalifikationsrunden er der mulighed for at låne mødefaciliteter og få økonomisk rådgivning til budgetlægning. Juryen vurderer efter kvalificeringsrunden ud over udstillingsidéen også en realistisk tidsplan og budgetlægning.
  • Efter kvalifikationsrunden udpeger juryen den endelige vinder, der kan få op til 5. mio. kr. i støtte. Alle tre deltagere vil dog få en grundig feedback.
  • En jury bestående af syv fagfolk fra relevante brancher vurderer alle indkomne idéoplæg. I udvælgelsen af de bedste idéer har juryen fokus på den gode formidling, det banebrydende format og det indholdsmæssigt visionære koncept.
  • Udstillingsprisen Vision blev etableret i 2014 med hensigten om at skabe rum for nytænkning af udstillingen som formidlingsformat. I foråret 2020 blev prisen evalueret for at undersøge, om prisen lever op til sit formål. Læs evalueringen her

Deltag i konkurrencen
Der er åbent for indsendelse af idéer til Udstillingsprisen Vision 2022 den 10-24. januar 2022.
Læs mere her: https://www.bikubenfonden.dk/udstillingsprisen-vision

Relateret materiale