En vellykket digital markedsføring kræver en klar strategi

Der er ingen tvivl om, at man som bilforretning er nødt til at være tilstede online, og det er ikke længere nok at sætte en lille annonce i den lokale avis. Den digitale markedsføring bliver nemlig mere og mere essentiel, hvis man gerne vil drive en succesrig forretning. Netop den digitale markedsføring er dog et minefelt, hvor det gælder om hele tiden at sikre sig, at man ikke kommer til at bryde lovgivningen på området, og det kan godt være svært. Det skyldes blandt andet, at man nemt kan følge og indsamle alle oplysninger om personer på nettet, oplysninger man kan bruge i sin digitale markedsføring. Men grænsen for, hvornår man træder over på den forkerte side af lovgivningen, er hårfin.

Pas på persondataloven

"Når man som virksomhed begynder at tracke brugere på nettet, eksempelvis via cookies, så kan man i dag rent teknisk nemt indsamle alt tænkelig information. Hvis personen eksempelvis har set på en Citroën for derefter at springe over og kigge på cykler, så lagers alle disse data. I det øjeblik vedkommende så logger ind et sted, eventuelt via Facebook, så lagers der også data om personen, så som email adresse, navn og telefonnummer. Det er der intet nyt i, det har man kunnet længe, men her skal man virkelig være påpasselig i forhold til ikke at bryde persondataloven. Mange tror fejlagtigt, at det kun er reglerne omkring cookies, der er i spil her, men det er ikke tilfældet, siger Troels Meyer, og han bakkes op af advokat Henrik Mansfeldt Witt fra advokatfirmaet IntegraLaw. Han er ekspert i IT-ret, markedsføring og persondataloven, og for ham er det et velkendt problem.

Skrappere regulering

Ud over persondataloven så skal man også forholde sig til problematikken omkring permissions, når man udfører digital markedsføring. Mere præcist drejer det sig om, at man skal sikre sig, at man har fået lov til at sende materiale ud, til de personer man kontakter via eksempelvis et nyhedsbrev eller en ganske almindelig email.

"Der ligger en masse muligheder i den digitale markedsføring, som forholdsvis nemt kan udnyttes optimalt, men det kræver, at man lige får en accept fra brugerne eller kunderne. Den del af lovgivningen er umiddelbart ikke så svær at overholde, men der er rigtig mange, som ikke er opmærksomme på den, og de får ikke indhentet de nødvendige tilladelser. Det kan igen sikres, hvis man har en helt klar strategi”, siger Troels Meyer.

I dag er det altså hovedsageligt spørgsmålene omkring persondata og permissions, som er faldgruberne i forhold til digital markedsføring. Det kan dog sagtens vise sig at blive endnu mere kompliceret i fremtiden.

"Det kan godt være svært at efterleve den nuværende lovgivning, og der er behov for, at nogen sætter sig ned og kigge på, hvor vi er på vej hen, og om lovgivningen er, som den skal være. Vi ved, at der kommer en ny strammer lovgivning i forhold til persondata i 2017, med meget betydelige bødestraffe for manglende overholdelse. Så er man ikke i gang med at opfylde reglerne, er det bare med at komme i gang, da konsekvenserne af manglende overholdelse kan være alvorlige.”, siger Henrik Mansfeldt Witt.

Hjælp på vej

Det er altså en rigtig god ide at gøre sig nogle tanker omkring den digitale markedsføring og udarbejde en klar strategi. I den forbindelse er der også hjælp at hente hos Biltorvet.

"Vi er på vej med en løsning, som kan hjælpe forhandlerne i denne proces. Vi arbejder nemlig på en løsning, som sikrer forhandlerne en optimal indsamling og udnyttelse af data. Når der er givet samtykke forbindes en tekst med en elektronisk underskrift, som gemmes i en central database. En løsning som sikrer, at loven overholdes nu og i fremtiden, siger Troels Meyer.

Det er dog ikke den eneste løsning, som forhandlerne snart kan drage nytte af i jagten på den optimale og lovlige digitale markedsføring. Til brugerne af AutoDesktop kommer der nemlig snart et kampagnemodul, der sikrer optimal udsendelse og sporing af e-mail kampagner, når man vil udnytte de samtykker, man har indsamlet.

Så selvom den digitale markedsføring kan være en vanskelig disciplin, så er der altså ingen grund til at fortvivle. Der er hjælp at hente, og med en ordentlig strategi så findes der et enormt potentiale i en god digital markedsføring.

"Digital markedsføring er lidt af en balancegang. Man kan få virkelig meget ud af sin markedsføring, hvis data benyttes korrekt, men det kan omvendt blive dyrt, hvis ikke du har grundlaget på plads. Derfor har vi med vores nye 'samtykke.net' og AutoDesktop kampagnemondulet sammensat et koncept, som er med til at sikre den optimale udnyttelse", siger Troels Meyer.

• Biltrafik

Majken Jouret