Gå til indhold

Birkerød fejrer årets studenter med mere end 100 års tradition

Dato 26 Juni 2026 11:30 – 12:30

Sted Hovedgaden 3460 Birkerød

Fredag den 26. juni bliver Hovedgaden fyldt med hujen, sang og studenterhuer, når Birkerød endnu en gang samles for at fejre årets studenter fra Birkerød Gymnasium.

En af byens ældste traditioner får nyt liv, når studenterne fra Birkerød Gymnasium ankommer til centrum i de festligt pyntede studentervogne og går gennem Hovedgaden mod Majpladsen, hvor de vil danse omkring flagstangen – præcis som generationer af Birkerød-studenter har gjort før dem.

Traditionen går mere end 100 år tilbage til dengang Mantziusgaarden husede Birkerød Stats- og Kostskole. Her samledes studenterne på byens centrale plads for at markere afslutningen på deres skolegang. For to år siden genoplivede Rudersdal Kommune, Birkerød Handel- og Erhverv og Birkerød Gymnasium traditionen, og siden har byens borgere igen haft mulighed for at være en del af fejringen.

Derfor inviterer borgmester Ann-Sophie Ort, Rudersdal Kommune, Birkerød Handel- og Erhverv samt Birkerød Gymnasium alle borgere, institutioner, børnehaver og plejehjem til at være med til årets fejring af studenterne.

Fredag den 26. juni kl. 11.30 ankommer studenterne til Pengetorvet ved Birkegrillen og Ritter Cykler. Herfra går turen gennem Hovedgaden til Majpladsen, hvor studenterne samles omkring flagstangen. Her vil Rudersdals borgmester, Ann-Sophie Ort, tage imod studenterne og lykønske dem med deres eksamen og afslutningen på gymnasietiden.

Der vil være sang, jubel og den særlige stemning, som kun findes på den dag, hvor flere års hårdt arbejde kulminerer i den hvide studenterhue.

Arrangementet er en hyldest til de unge mennesker, der nu afslutter et vigtigt kapitel i deres liv og står på tærsklen til nye uddannelser, oplevelser og muligheder. Samtidig er det en fejring af fællesskabet i Birkerød, hvor studenterne ikke blot markerer deres egen milepæl, men også bliver fejret af den by, de er vokset op i.

Klokken 12.15 stiger studenterne igen ombord på studentervognene ved Birkerød Kirke og fortsætter deres traditionelle studenterkørsel. Det betyder musik, horn, glade tilråb og masser af feststemning i byens gader.

Selvom studentervognene i dag er blevet et ikonisk symbol på studentertiden, var det ikke altid sådan. Oprindeligt gik studenterne til fods gennem byen for at samles ved byens torv. Først senere, da gymnasierne voksede og flyttede længere væk fra bymidterne, blev de erstattet af vogne – og de første var naturligvis trukket af heste.

Når årets studenter samles på Majpladsen, er det derfor ikke blot en fejring af et eksamensbevis. Det er også en levende fortælling om byens historie, fællesskab og de generationer af unge, der gennem mere end et århundrede har markeret overgangen til et nyt kapitel i livet.

Kategorier

Kontakt

  • 169V1.translokaation2-2025.BirkerødGymnasium.Translokation.27.06.25_MG_3627.jpg
    Licens:
    Brug i medier
    Filformat:
    .jpg
    Størrelse:
    6960 x 4640, 3,95 MB
    Download
  • IMG_5422.jpg
    Licens:
    Brug i medier
    Filformat:
    .jpg
    Størrelse:
    1170 x 2065, 535 KB
    Download
  • 164V1.translokaation2-2025.BirkerødGymnasium.Translokation.27.06.25_G2I2805.jpg
    Licens:
    Brug i medier
    Filformat:
    .jpg
    Størrelse:
    5472 x 3648, 3,4 MB
    Download
  • 148V1.translokaation2-2025.BirkerødGymnasium.Translokation.27.06.25_G2I2673.jpg
    Licens:
    Brug i medier
    Filformat:
    .jpg
    Størrelse:
    5472 x 3648, 3,99 MB
    Download
  • 149V1.translokaation2-2025.BirkerødGymnasium.Translokation.27.06.25_G2I2678.jpg
    Licens:
    Brug i medier
    Filformat:
    .jpg
    Størrelse:
    3648 x 5472, 3,73 MB
    Download
  • IMG_5415.jpg
    Licens:
    Brug i medier
    Filformat:
    .jpg
    Størrelse:
    628 x 883, 167 KB
    Download

Relateret materiale

  • Birkerød Gymnasium – Nordens første Ecosia Campus-skole!

    Birkerød Gymnasium er blevet Nordens første Ecosia Campus-skole, efter flere måneders arbejde fra miljøudvalget. Ecosia er en non-profit søgemaskine, der finansierer træplantning og klimahandling. Skolens ambition er at blive Danmarks grønneste gymnasium gennem bæredygtige initiativer.

    Caroline 2y og Asta 2.x på Birkerød Gymnasium
  • Først skal vi tro på, at vi kan ændre verden!

    Birkerød Gymnasium fokuserer i uge 41 på storytelling, innovation og entreprenørskab med FN’s verdensmål. Eleverne udvikler ideer til bæredygtige løsninger, præsenterer deres projekter og deltager i en innovationsmesse. Formålet er at inspirere til handling og engagement i samfundet.

    Global Goals samarbejdspartnere