Behageligt indeklima med rigtigt tag

Behageligt indeklima med rigtigt tag

Følelsen af at have et svalt hjem er altafgørende når først sommervarmen sætter ind. Nu lanceres B&C Polar – et klassisk og holdbart tag med en varmereflekterende overflade, som holder sommerheden ude, og dermed giver et mere behageligt indeklima i den varme tid.

Udetemperaturen kan vi som bekendt ikke regulere, så når sommeren står for døren, er det vigtigt at skabe de rigtige forudsætninger for at holde det svalt og behageligt indendøre. Tagstenen B&C Polar har et specielt farvepigment, som reflekterer solstrålene og holder sommervarmen ude.

– I dag ser man ofte, at biltage og moderne huse har en solfilm, som mindsker opvarmingen fra solen. Det nye tag fra Monier består af tagsten belagt med en overflade, som giver nøjagtig den samme effekt, siger Lars Pedersen, Senior Teknisk Konsulent hos Monier A/S.

I overetagen i villaer bliver det ofte for varmt om sommeren. Med B&C Polar Sortbrun kan indetemperaturen sænkes med to grader eller mere, noget som betyder meget for mange husejere.

– I et normalisoleret hus fra 1970’erne varmer solen overetagen op fra 20 grader om morgenen til 23 grader om aftenen, hvis taget er lagt med B&C Polar. Er taget f.eks. af stål, vil temperaturen stige til 25 grader, fortsætter Lars Pedersen.

Solen varmer mest midt på dagen, men indetemperaturen vil fortsætte med at stige yderligere frem til sent på aftenen, for så at aftage efter midnat. Ved sengetid er indetemperaturen således på sit højeste, og varmen gør, at mange sover dårligt i sommerhalvåret. Få graders temperaturforskel kan være afgørende for en god nats søvn.

Monier har gennemført test på sorte tagflader, som viser, at på en almindelig sommerdag med en udetemperatur på max. 26 grader, blev et ståltag 69 grader varmt midt på dagen. Et tag med almindelige betontagsten blev 60 grader varmt, mens et tag med B&C Polars varmereflekterende overflade kun blev 52 grader varmt.

Om B&C Polar

• Behageligt indeklima: B&CPolar har en varmereflekterende overflade, som giver et behageligt indeklima om sommeren. Farven Sortbrun giver den mest kølende effekt.
  • Mat og naturinspireret farveskala: Den klassiske ”retro-trend” fortsætter. Matte, naturinspirerede farver har vundet indpas i Danmark, både på inder- og ydersiden af huset. Monier samarbeider med ledende farveeksperter, som har ladet sig inspirere af den nordiske natur, da de udviklede farverne til B&C Polar. Tagstenen fås i 4 forskellige farver: Teglrød, Sortbrun, Brun og Grå
  • Naturligt materiale: En betontagsten består udelukkende af naturlige materialer: sand, vand, cement, jernoxidpigment og vandbaseret farve.
  • Lang holdbarhed: B&C Polar har en unik overflade, som gør at farven holder væsentligt længere end tagsten med almindelig overfladebehandling.
  • Produceres i Danmark: B&C Polar produceres på Moniers fabrik i Hersom, nord for Viborg.