Andreas Sunesen i Roum foran sit hus, hvor nogle af de allerførste B&C Danflock tagsten blev oplagt i 1985.

Jagten på de første Danflock tagsten

Siden B&C Danflock blev introduceret for mere end 30 år siden, er den populære betontagsten, der kan oplægges uden brug af undertag, blevet oplagt på titusindvis af danske tage. Men hvad siger de husejere i dag, som for tre årtier siden valgte et tag med B&C Danflock? Svaret søger vi i indeværende artikel.

Tagnyhed fik snakken til at gå

B&C Danflock produceres i dag på Moniers betontagstensværk ved Hersom nord for Viborg, men det var i den nærliggende by Bjerregrav, at de første tagsten med flock blev produceret i begyndelsen af 1980’erne. Det er derfor sandsynligt, at det er i netop dette område, at vi finder nogle af de første tage med B&C Danflock. Med god hjælp fra nogle af virksomhedens mangeårige medarbejdere er det lykkedes at finde frem til flere adresser i det midtjyske område bl.a. i Roum, Møldrup og Aalestrup.

I landsbyen Roum bor den pensionerede brugsuddeler Andreas Sunesen, der fik oplagt B&C Danflock tilbage i 1985.

Dengang valgte vi B&C Danflock til en ny tilbygning, og den tagløsning har vi holdt ved i de efterfølgende år, hvor loftetagen på det oprindelige hus er indrettet til beboelse og senest i forbindelse med tilbygningen til vores køkken. Hvorfor det netop blev B&C Danflock, husker jeg ikke præcist, men tømrermester Niels H. Nielsen fra Møldrup, som stod for arbejdet, har sikkert anbefalet netop den tagsten – og hans faglige indsigt havde jeg tillid til. Jeg har sikkert også fået et godt tilbud, og så havde det naturligvis også en vis betydning, at tagstenene blev produceret lokalt.

Som brugsuddeler havde jeg fingeren på pulsen og vidste, hvad der skete i lokalsamfundet. Flere af mine kunder arbejdede på fabrikkerne i Hersom og Bjerregrav, og de fortalte begejstret om den nye tagsten.

Stadig godt og solidt

På spørgsmålet om, hvordan det så har været at bo under tag uden undertag i så mange år, svarer Andreas Sunesen:

Helt igennem trygt og uden problemer. De gange, jeg har kigget op på loftet efter en omgang hård blæst fra vest eller kraftig snefygning, har alt set fint ud. Ingen bunker af sne eller fugt. Loftsrummet har virket tørt og velventileret. Jeg tænker overhovedet ikke over, at vi har et tag uden undertag – og da beslutningen om valget af B&C Danflock blev taget for snart mange år siden, husker jeg heller ikke, at det var noget, der spillede en rolle i vores vurdering. Jeg har aldrig fortrudt valget af B&C Danflock. Her 30 år efter kan jeg kigge op på et tag, der udseendemæssigt naturligvis er påvirket af vind og vejr, men som funktionsmæssigt stadig er godt og solidt.

Monier har ca. 300 ansatte i Norden og Baltikum og havde i 2014 en omsætning på godt 100 millioner Euro. Monier Norden & Baltikum er en del af Braas Monier Building Group. I alt har virksomheden mere end 100 fabrikker og aktiviteter i 37 lande. Monier er verdens førende producent af tagprodukter til hældningstage, tagtilbehør og skorstene. I 2015 havde Monier godt 7.300 ansatte og et salg på over 1,2 milliarder Euro.