Krudthus med Twister i baghaven

Krudthus med Twister i baghaven

Der er fuld gang i byggeriet i det storkøbenhavnske område. Lastbiler med byggematerialer ankommer i en endeløs strøm, og de høje kraner hejser de tunge elementer på plads. Her er fra tidlig morgen til sen aften en intens summen af aktivitet. Vi befinder os på Amager Strandvej med direkte kig til Amager Strandpark, der er et af hovedstadens meget populære åndehuller. Vi har besøgt det gamle krudthus fra 1779, der ligger side om side med et af områdets markante og eksklusive lejlighedskomplekser, der på grund af sin snoede form har fået navnet Twister. På Krudthuset er der oplagt eksklusive håndstrøgne Dantegl vingetagsten fra Monier.

Den 20. oktober 1728 om aftenen udbrød en voldsom brand i København. Da man efter tre døgn endelig fik flammerne under kontrol, var halvdelen af den centrale by brændt. 1600 bygninger blev flammernes bytte. Som en konsekvens af branden blev det besluttet at flytte hovedstadens lagre af krudt uden for byen. Der blev i 1779 opført i alt 7 krudthuse fra Praghs Boulevard til Dragør. Krudthus nr. 2 ligger i dag på Amager Strandvej.

Krudthuset blev efter Anden Verdenskrig indrettet som brandstation. Det resulterede i en større ombygning, hvor den oprindelige trækonstruktion blev udskiftet med jernspær, så der var plads til de store brandkøretøjer, fortæller entreprenør og projektudvikler Jesper Vinther. Frem til 1989 fungerede bygningen som Falck-Museum. Vi købte Krudthuset i 2007, og i 2012 blev den store renovering og ombygning til restaurant påbegyndt. Da der er tale om en fredet bygning, er hele den langstrakte proces foregået i tæt dialog med Kulturstyrelsen.

Indvendig er der virkelig sket en forvandling tilbage til fordums tiders pragt. Den gamle trækonstruktion er genskabt med pommersk fyr fældet i Almindingen på Bornholm. Træerne, der blev plantet for 130 år siden, vokser meget langsomt her pga. den sandede undergrund, hvilket gør, at det opskårne tømmer har den nødvendige styrke og hårdhed. Vi har gjort brug af de samme arbejdsmetoder, som da Krudthuset blev opført for 237 år siden. Alt er tappet og naglet sammen. Gulvene, ligeledes af massiv pommersk fyr, er lagt med håndsmedede søm. For at lave et bedre lysindfald har vi fået lov til at flytte flere vinduer og døre mod at reetablere soklen med nye granitkvadre fra Bornholm. På den måde er det lykkedes at bevare helhedsindtrykket så tæt på det oprindelige som overhovedet muligt.

På tagfladen er der oplagt håndstrøgne Dantegl vingetagsten til JP-binder. Umiddelbart bag Krudthuset ligger det moderne ejerlejlighedskompleks Twister på 14 etager. Her kan man virkelig sige, at fortidens og nutidens arkitektoniske formsprog støder sammen og danner en ny og meget iøjnefaldende helhed. Twister har Jesper Vinther skabt i samarbejde med Arkitektgruppen i Odense.

I forbindelse med udviklingen af det tidligere industri- og erhvervsområde ud mod Amager Strandvej og Øresund, har Københavns Kommune haft den vision, at der her skulle bygges nogle markante og spændende etageejendomme med forskellige udtryk og navne. En ny bydel fyldt med attraktive boliger, caféer, restauranter og rige muligheder for udendørs aktivitet er vokset op. Det der bl.a. har været med til at løfte området er Metroen, der på få minutter bringer beboerne til lufthavnen i Kastrup eller Kongens Nytorv.

Det gamle Krudthus, der rummer en afdeling af restaurantkæden Sticks N Sushi, ligger i dag side om side med ikke alene højhuset Twister men også Øresund Tower, Havhuset og Strandtårnet.

Monier har ca. 300 ansatte i Norden og Baltikum og havde i 2014 en omsætning på godt 100 millioner Euro. Monier Norden & Baltikum er en del af Braas Monier Building Group. I alt har virksomheden mere end 100 fabrikker og aktiviteter i 37 lande. Monier er verdens førende producent af tagprodukter til hældningstage, tagtilbehør og skorstene. I 2015 havde Monier godt 7.300 ansatte og et salg på over 1,2 milliarder Euro.