BMW Concept Skytop

BMW Concept Skytop: Unikt og eksotisk bildesign

BMW Group bruger endnu engang kulissen ved Comosøen til at fremvise en konceptbil. BMW Concept Skytop viser et unikt og eksotisk bildesign, hvor kombinationen af æstetik og dynamik er på højeste niveau – og giver referencer til de historiske BMW Z8 og BMW 503.

Med sit designstudie BMW Concept Skytop bringer BMW Group endnu engang en usædvanlig elegant og unik bil til årets ”Concorso d'Eleganza Villa d'Este” - den årlige skønhedskonkurrence for klassiske og historiske biler og motorcykler, der afholdes ved Comosøen i Italien.

Den åbne topersoners model har en sportslig elegance, der supplerer dens atletiske og muskuløse udseende. Konceptbilens interiør og eksteriør har varme monokromatiske farver, der blander eksklusive materialer med traditionelt håndværk.

”BMW Concept Skytop er et helt unikt og eksotisk design, der følger traditionen med Concorso d'Eleganza Villa d'Este,” siger Adrian van Hooydonk, chef for BMW Group Design. ”Bilen tilbyder en kombination af køredynamik og elegance på højeste niveau, der kan sammenlignes med dens historiske forfædre såsom BMW Z8 og BMW 503.”

Atletiske proportioner med klassiske referencer
Eksteriøret på BMW Concept Skytop er designet til at inspirere et ønske om at rejse. Dens stramme, muskuløse overflader er defineret af få præcise linjer, der visuelt bringer bilens volumen bagud. Dørgrebene, som diskret er integreret øverst på de to døre, erstatter konventionelle dørhåndtag. Letmetalfælge med markerede lameller optimerer det unikke udseende yderligere.

Set fra et fugleperspektiv fanger den fremtrædende motorhjelm, det ikoniske BMW ”hajnæse”-design med belyst nyregitter og tilbagetrukket bagende alt sammen øjet. Referencen til den legendariske BMW Z8 Roadster er tydelig. Særligt slående er den markante kurve, der strækker sig fra motorhjelmen gennem interiøret til et aluminiumsstykke placeret på bagklappen, hvilket understreger silhuettens dynamiske flow.

Forlygternes harmoniske design med LED-enheder, der er specialudviklet til BMW Concept Skytop, danner en meget smal profil. Det rene, puristiske design gør det muligt at samle alle belysningsfunktioner i en enkelt installation. Baglygternes flade og definerede form supplerer BMW Concept Skytops overordnede udseende.

Styrtbøjlen i læder bag de to sæder er kombineret med sidefinner på B-stolpen og en fuldt nedfældelig bagrude. De to aftagelige tagdele, ligeledes udført i læder, kan opbevares i et særligt rum i bagagerummet.

Farveskemaet sikrer en jævn overgang fra indvendigt til udvendigt, uanset om taget er åbent eller lukket. I den bageste sektion flyder tagets rødbrune tone ind i det dæmpede sølv med kromskyggeeffekt fra den udvendige lakering. Den teknisk komplicerede farvegradient er udformet af en erfaren malermester på BMW Groups fabrik i Dingolfing, Tyskland.

Interiør i ”brogue”-stil
Lædersæderne i interiøret har accenter i brogue-stil. Overfladernes rødbrune tone skaber et ensartet farveskema, der giver hele interiøret en følelse af luksus og rummelighed. Krystalapplikationer, der er kunstfærdigt integreret i kabinen, øger helhedsindtrykket. De indvendige overflader på BMW Concept Skytop er fremstillet i det traditionsrige sadelmageri på BMW Groups fabrik i Dingolfing.

Lighederne med BMW Z8 findes også i motorvarianten. Ligesom den legendariske Roadster kommer BMW Concept Skytop også med den mest kraftfulde V8-motor i BMW’s portefølje.

Om Concorso d'Eleganza Villa d'Este
Den eksklusive event blev afholdt første gang i 1929 og bliver år efter år besøgt af kyndige bilentusiaster fra hele verden. Dette års festival starter fredag den 24. maj og slutter søndag den 26. maj.

Læs mere om eventen her.

BMW Concept Skytop er en konceptbil. Forbrugstal er ikke tilgængelige.