BMW i Vision Circular: Visionen om 100% genanvendelse

BMW i Vision Circular: Visionen om 100% genanvendelse

Med BMW i Vision Circular viser BMW, hvordan en kompakt elektrisk BMW kan konstrueres i 2040. Hvordan cirkulære principper, bæredygtighed og luksus kan gå hånd i hånd gennem 100% brug af genanvendelige materialer. Igen. Og igen.

BMW i Vision Circular er et af flere koncepter og idéer til fremtidig elektrisk mobilitet, som BMW Group præsenterer på IAA Mobility i München i denne uge. Det er et blik ind i den elektriske fremtid, hvor fokus er vendt fra drivlinjer og rækkevidde, til konstruktion og 100% brug af genanvendelige materialer og smart design.

BMW i Vision Circular er en kompakt fire-sæders bybil, der tilbyder en generøs mængde af indvendig plads inden for en længde på omkring fire meter. Designet og bygget i henhold til principperne for cirkulær økonomi for hele værdikæden. Alle materialer i bilen er genanvendelige og kan dermed genbruges – igen og igen.

Cirkulær økonomi - RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE, RE:CYCLE
Med dette princip søger BMW Group et paradigmeskifte i bilproduktionen ved at udvikle biler med sekundære materialer, hvor kvalitet, sikkerhed og tilgængelighed tillader det. I betragtning af den stadigt stigende knaphed på ressourcer og stigende råvarepriser er dette afgørende for BMW Groups bæredygtige perspektiv. Konceptbilen er derfor også konstrueret således, at store dele af interiøret og ydersiden kan afmonteres hurtigt og nemt, når bilen har nået sine sidste dage på vejen, og igen komme ind i værdikæden som en kilde til en ny bil. Smarte nye sammenføjningsteknikker anvendes for at undgå brug af lim, hvilket sikrer optimalt design til demontering og sortering af genanvendelige materialer.

Nye designs er også inkluderet i nye materialer. På forsiden af bilen er de klassiske BMW nyrer og forlygter blevet fortolket som en digital overflade. I stedet for at få lak, har de forskellige overflader, for eksempel, modtaget forskellig varmebehandling, så de fremstår i forskellige farver. I stedet for de traditionelle emblemer og logoer monteret på nutidens biler, er disse nu indgraveret med laser for at undgå brug af ekstra materialer. Dækkene er lavet af certificeret, dyrket naturgummi kombineret med genbrugte gummipartikler.

RE:THINK - handler om at ændre den måde, bildesign er tænkt på. Med BMW i Vision Circular er alle processer og produktionsmetoder blevet revideret. Funktionen af hver komponent er blevet evalueret, hvorefter delen enten er blevet fjernet eller tilpasset på en smart måde, hvilket giver mulighed for lukkede materialecyklusser.

RE:DUCE - handler om at gøre mere med mindre. BMW i Vision Circular viser dette gennem den nøje reduktion af anvendte komponenter og materialer.

RE:USE – henviser til, hvordan et bæredygtigt designet produkt både har længere levetid, men også er konstrueret til at give en rigere produktoplevelse over tid. En måde at opnå dette på er, at indarbejde nye digitale teknologier og skabe nye oplevelser. En anden måde er, at gøre det nemt for brugeren at kunne ændre og udskifte individuelle materialer og dele.

RE:CYCLE - BMW i Vision Circular er baseret på princippet om "Secondary First" med fokus udelukkende på sekundære- og genanvendelige materialer.

Fremtiden i tre faser
BMW Group har præsenteret sine fremadrettede planer i tre faser. Gennem modeller som BMW i3 og BMW i8 har virksomheden indført ny teknologi, der gradvist elektrificerer hele modelporteføljen med elbiler og en række plug-in-hybrider. Samtidig er udviklingen af software og digital interaktion med bilerne gået stærkt.

Den anden fase knyttes til valgfriheden til at vælge drivlinje – fra forbrændingsmotor til fuldelektrisk i samme model – også kaldet ”Power of Choice”. Denne approach er vist første gang i BMW X3, og også næste generation af BMW X1 vil kunne fås med alle typer af drivlinjer.

Den tredje fase vil være implementeret i 2025, og den nye retning har fået navnet "Neue Klasse". Konceptbilen BMW i Vision Circular er ikke en direkte forsmag på, hvad der venter i 2025, men deler meget af filosofien i Neue Klasse. Det, der venter, er en fuldstændig redefineret it- og softwarearkitektur, en ny generation af højtydende elektriske drivlinjer og batterier samt en radikal ny tilgang til bæredygtighed i hele bilens livscyklus. Alt dette vil danne grundlag for en ny æra, hvor virksomheden vil sætte nye standarder for elektrificering og digitalisering – naturligvis kombineret med BMW's DNA.

Når tredje fase er implementeret i 2025, forventer BMW Group et gradvist fald i efterspørgslen efter biler med forbrændingsmotorer. Samtidig forventes salget af elbiler fortsat at vokse med over 20 procent årligt fra 2025 til 2030. Det faktiske tal vil sandsynligvis variere betydeligt mellem de forskellige markeder. Dette hænger sammen med udviklingen af infrastrukturen i de forskellige regioner i verden. BMW Group forventer dog at have omkring 10 millioner elbiler på verdens veje over de næste 10 år.

BMW Group har et globalt salgsnetværk, der dækker 140 lande. I Danmark udføres salg og service af otte autoriserede forhandlere og 17 serviceværksteder.

BMW Danmark er i 2021 – for 10. år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex for at have de mest tilfredse og de mest loyale bilejere.