BMW og MINI på IAA Mobility 2021 i München

BMW og MINI på IAA Mobility 2021 i München

Årets biludstilling i hjertet af München er skudt i gang med et spektakulært lysshow på facaden af BMW Groups hovedkontor – også kaldet firecylinder-bygningen. Lysshowet på den 99 meter høje bygning er en understregning af firmaets strategi inden for bæredygtighed, cirkulær økonomi og elektrificering.

De forskellige sekvenser på den cylinderformede facade visualiserer BMW Groups tilgang til klimaneutralitet og cirkulær økonomi gennem en bils samlede livscyklus. Fra ressourcebesparende udvinding af råmaterialer og energieffektiv produktion til maksimal effektivitet i brugsfasen og genanvendelse i slutningen af produktets levetid.

Med det nye eventkoncept ”Open Space” er BMW Group ikke kun at finde i selve udstillingshallerne, men også omkring BMW’s hovedkontor, i BMW Welt og BMW Museum samt i centrum af München. Et eksempel på dette er BMW Circular Lab, hvor besøgende kan opleve fremtidens bæredygtige mobilitet under mottoet "RE:THINK, RE:USE, RE:DUCE og RE:CYCLE".

Udstillingen giver et blik ind i fremtiden
Scenen på BMW standen indtages af flere verdenspremierer:

BMW iX: Det nye teknologiske flagskib, som er bygget på firmaets nye platform for fremtidens generation af BMW modeller – med fokus på nye fortolkninger af design og bæredygtighed. Den moderne SUV med femte generations BMW eDrive-teknologi har firehjulstræk og en lang elektrisk rækkevidde. BMW iX er den første model fra BMW, som er forberedt til 5G og er i vid udstrækning bygget af genanvendelige materialer. Dansk lancering i november måned.

BMW i4: Bringer elektrisk mobilitet til hjertet af BMW. BMW i4 kombinerer en lang elektrisk rækkevidde med de sportslige gener, lavt tyngdepunkt, elegant design, rummelighed og praktisk anvendelighed, som man kender fra en firedørs Gran Coupé fra BMW – bare helt elektrisk. Dansk lancering i februar 2022.

BMW 2-serie Coupé: Den nye BMW 2-serie Coupé sætter nye sportslige standarder med sit selvsikre design og kompakte dimensioner. Bilen har baghjulstræk og undervognsteknologi fra BMW 4-serie Coupé, hvilket garanterer en både sportslig og engagerende køreoplevelse. Dansk lancering i januar 2022.

BMW 4-serie Gran Coupé: Den kommende Gran Coupé er en elegant blanding af dynamik og funktionalitet. Denne anden generation er klar til at bygge videre på forgængerens succes i Danmark og fuldende modeludvalget i BMW 4-serien med sin sportslige elegance og rummelige kabine. Dansk lancering i november måned.

BMW CE 04: Den stille revolution på to hjul fra BMW Motorrad, som kombinerer elektrisk kørsel med ægte motorcykel-feeling. Den indeholder den nyeste teknologi og battericeller, som også giver strøm til BMW iX. Rækkevidden er op til 130 km, hvilket gør BMW CE 04 helt ideel til kørsel i byen og nærområderne.

BMW iX5 Hydrogen: Brintbilen vises for første gang på IAA Mobility og kommer i en begrænset serieproduktion. Den kombinerer brændselscelleteknik med femte generations BMW eDrive. Bilens elektriske motor er udviklet til BMW iX og har en effekt på 374 hk, hvilket garanterer en fuldblods BMW køreoplevelse. Brinten lagres i to tanke i kulfiberforstærket plast (CFRP). Tilsammen rummer de to tanke næsten seks kilo brint, som kun tager 3-4 min. at fylde op. Produktionsstarten er planlagt til ultimo 2022.

Derudover vil de besøgende kunne se nye koncepter fra BMW og MINI, som alle understreger BMW’s fokus på bæredygtighed og cirkulær økonomi:

BMW i Vision Circular: Med denne konceptbil ser BMW Group fremad til år 2040 med en kompakt bil, der fokuserer helt og holdent på bæredygtighed og luksus. Den fire-sæders fuldelektriske model byder på en generøs mængde af plads inden for sin omkring fire meters længde. Den er desuden designet i overensstemmelse med grundlaget for cirkulær økonomi og symboliserer dermed BMW Groups ambitiøse plan om at være verdens mest bæredygtige bilproducent.

Konceptbilen er et fremtidsbud på individuel, bæredygtig og luksuriøs mobilitet og følger de fire principper: RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE, RE:CYCLE – fire meter, fire sæder, fuldt elektrisk.

Målet har været at bruge 100 % genanvendelige materialer, hvilket gør bilen 100 % genanvendelig – igen og igen.

MINI Vision Urbanaut: Konceptbilen viser, at mobilitet er meget mere end den aktuelle kørsel i dens helt nye fortolkning af ”Clever Use of Space”. MINI Vision Urbanaut skaber rammerne for det ideelle miljø, hvor oplevelsen er en hel rejse. Efter at være ankommet til den valgte destination, transformerer bilen sig til en hyggelig opholdsstue med blot et par enkle trin, og der kan vælges mellem tre forskellige ”MINI moments”.

BMW Motorrad Vision AMBY: Et adaptivt mobilitetskoncept, som kombinerer fordelene ved en motorcykel med en automatisk fartbegrænsning, så den også kan køres på cykelstien. Udflugter i byen på en helt ny måde.

BMW i Vision AMBY: Den første højhastigheds-pedalcykel til byen. BMW i Vision AMBY ligner en elcykel udenpå, men den byder på signifikant flere fordele med mulighed for tre forskellige hastighedsindstillinger – 25, 45 eller 60 km/t. Den skifter fra pedalkraft til ”motorcykel mode” via geofencing, som definerer hastigheden i det pågældende område.

BMW Motorrad Concept CE 02: Et urbant, letvægts motorcykelkoncept, som er oplagt til pendlerture med en begyndermodel fra BMW Motorrad. Dette friske og udtryksfulde koncept er yderst sjov at køre og designet til både fritid og hverdagsbrug - og naturligvis helt elektrisk.

MINI indbyder til dialog
På IAA Mobility 2021 vil MINI søge dialog med offentligheden i forskellige formater og flere steder i den bayerske hovedstad. På messecentret i München vil der blive fokuseret på emner som elektrificering og digitalisering. "Open Space" på Max-Joseph-Platz i byens centrum fungerer som scene for nye mobilitetskoncepter inden for bytransport. Som MINI Brand Hub vil MINI Pavilion på Lenbachplatz være en oase af inspiration og et sted at mødes i en afslappet atmosfære. Den aktuelle udstilling i BMW Welt viser hele modelsortimentet fra det britiske mærke.

De forskellige lokationer under IAA Mobility 2021 vil blive forbundet via Blue Lane, som løber gennem by- og messeområdet og giver de besøgende mulighed for at nyde emissionsfri og sjov kørsel i den fuldelektriske MINI Cooper SE.

BMW Group har et globalt salgsnetværk, der dækker 140 lande. I Danmark udføres salg og service af otte autoriserede forhandlere og 17 serviceværksteder.

BMW Danmark er i 2021 – for 10. år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex for at have de mest tilfredse og de mest loyale bilejere.