BMW ruller trådløs softwareopdatering ud i stor skala

BMW ruller trådløs softwareopdatering ud i stor skala

Med "Remote Software Upgrade" åbner BMW for trådløse opdateringer af nyt software. Det betyder, at en række BMW modeller kan opgraderes med nyt software på cirka 20 minutter – hjemme i garagen, på parkeringspladsen eller hvor, bilen ellers måtte være. Udrulningen er den største af slagsen fra en europæisk bilproducent.

I 2018 blev det populære operativsystem "BMW Operating System 7" introduceret. I dag findes det i en række nye BMW modeller. De fleste af disse biler kan nu modtage softwareopdatering via en trådløs dataforbindelse. På verdensplan betyder det, at over en halv million BMW biler allerede er i stand til at modtage den trådløse opdatering.

Automatiske varslinger

BMW ejerne bliver automatisk varslet, når nyt software er tilgængeligt til bilen gennem bilens infotainmentsystem eller i BMW Connected appen på ejerens smartphone.

Bilen kan opgraderes på to måder: Enten ved direkte download via bilens integrerede SIM-kort, eller gennem en smartphone og BMW Connected appen. Opdateringen udføres i dette tilfælde via et wi-fi-netværk, eksempelvis hjemme eller på arbejdspladsen, før den så synkroniseres med bilen. Selve opdateringen er udført på cirka 20 minutter (bilen skal være parkeret under opdateringen).

Koder i bilens softwaresystem kan nu opdateres trådløst. Det betyder, at opdateringen kan indeholde forskellige - og til dels store - forbedringer til de digitale løsninger, sammen med andre funktioner knyttet til selve kørslen, som eksempelvis fjernlysassistent, BMW Drive Recorder eller adaptiv fartpilot (opdateringerne kan kræve, at bilen har specifikke forudsætninger).

For kunden bliver softwaren synlig til download de første seks uger efter den udgives, derefter vil opdateringen blive arkiveret og ligge søgbar i bilens infotainmentsystem. Hver opdatering indeholder alle funktionerne fra tidligere opdateringer, således at man kun skal downloade seneste version.

Modeloversigt

Den første opdatering er allerede tilgængelig til en række biler med "BMW Operating System 7" og "BMW Live Cockpit Professional". Dette gælder følgende modeller af seneste generation fra 2018:

BMW 1-serie
BMW 2-serie Gran Coupé
BMW 3-serie
BMW 7-serie
BMW 8-serie
BMW X5
BMW X6
BMW X7
BMW Z4
BMW 5-serie: Fra juli 2020
BMW X3/X4: Fra juli 2021

Gennemsnitlig datastørrelse på en opdatering er 800 MB.

BMW Group har et globalt salgsnet, der dækker 140 lande. I Danmark udføres salg og service af otte autoriserede forhandlere og 17 serviceværksteder.

BMW Danmark er i 2019 – for ottende år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex med Danmarks mest tilfredse bilejere.