Fremtiden begynder i jubilæumsåret: BMW M løfter sløret for sin elektriske fremtid

BMW M GmbH, afdelingen hvorfra de mest sportslige modeller kommer, kan i år se tilbage på 50 historiske år. Jubilæumsåret er også en god anledning til at se ud i fremtiden – til den første fuldelektriske model fra BMW M GmbH.

To fuldelektriske BMW modeller bærer allerede bogstavet M i modelbetegnelsen: Gran Coupéen BMW i4 M50 og SUV’en BMW iX M60. Næste år får de selskab af luksus-sedanen BMW i7 M70 xDrive. Alle leverer ydelser og køredynamik i den velkendte BMW stil, men bogstavet M har endnu mere at byde på.

BMW M GmbH, som udvikler de mest rå BMW modeller, løfter nu sløret for en fremtidig elektrisk køreglæde i form af den første fuldelektriske ”rene” M-model. Det betyder, at barren hæves yderligere for, hvad man kan forvente af dynamiske egenskaber og ydelser.

Efter en række intensive udviklings- og testfaser, først på virtuelle modeller og derefter på testbænke, flyttes testene nu ud på asfalten for realistisk brug af både komponenter og software. Det hele sker i form af en helt speciel testbil udviklet af ingeniørerne hos BMW M GmbH.

Unik testbil
Testbilen har et modificeret karrosseri fra BMW i4 M50, med egen undervognsteknologi til den elektriske drivlinje. De brede skærmkanter afslører, at for- og bagakslen er designet til dynamisk køreglæde – i typisk BMW M-stil. Ydermere er bilen udstyret med et tilpasset affjedringssystem fra spydspidserne BMW M3/M4.

Interiøret i bilen er proppet med omfattende måleteknologi, der bruges til at analysere hver eneste detalje i forskellige køresituationer. Gennem brug af testbilen kan teorien fra programmeringen omsættes i praksis i et rullende laboratorium og give data videre til udvikling og tilpasning.

Kernen i testbilen er de fire elmotorer, som er forbundet via en integreret styreenhed til det dynamiske M xDrive-firehjulstræk. Når alle fire hjul er individuelt drevet af en elmotor, åbner det for helt nye muligheder for en trinløs, ekstremt præcis og samtidig meget hurtig fordeling af kræfterne. Kraftoverførslen til hjulene er baseret på værdierne fra speederens position, styrevinklen, længde- og sideacceleration, hjulhastigheder og en række andre parametre. Inden for millisekunder kan elmotorernes kræfter og drejningsmoment derfor doseres til et niveau af dynamik, som er uopnåeligt med konventionelle drivlinjer. Dette muliggør en særlig emotionel køreoplevelse i fremtidige elektriske sportsvogne fra BMW M GmbH.

Med arven i behold
Med det helt nye drivlinjekoncept understreger BMW M GmbH sin udviklingskompetence - og dermed også sin evne til at overføre essensen af bogstavet M fra biler med forbrændingsmotorer til kommende elektriske modeller, hvor dynamik, smidighed og præcision stadig definerer karakteristikken. Det arbejde, der nu udføres med testbilen, er derfor afgørende for, at fremtidige elbiler fra BMW M GmbH også bliver præget af præcis det samme, som har gjort M-modellerne fra BMW umiskendelige de seneste 50 år – ydeevne og oplevelser gennem kræfter og dynamik, der tillader kontrollerbar håndtering helt til grænsen.

---

BMW i4 M50. 544 hk. Rækkevidde op til 512 km. Forbrug 18,4 kWh/100 km. CO2-udledning 0 g/km. Opladningstid 0-100% ved 11 kW: 8,25 timer. Opladningstid 10-80% ved 200 kW: 31 min. CO2-ejerafgift 680 kr. årligt. Forbrug og rækkevidde kan påvirkes af bl.a. kørestil, terræn og vejr.

BMW iX M60. 619 hk. Rækkevidde op til 561 km. Forbrug 22,0 kWh/100 km. CO2-udledning 0 g/km. Opladningstid 10-100% ved 11 kW: 11 timer. Opladningstid 10-80% ved 195 kW: 39 min. CO2-ejerafgift 680 kr. årligt. Forbrug og rækkevidde kan påvirkes af bl.a. kørestil, terræn og vejr.

BMW i7 M70 xDrive. 660 hk (foreløbig data).

BMW Danmark er i 2022 – for 11. år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex for at have de mest tilfredse og de mest loyale bilejere.