Ny undersøgelse: Danskerne skændes stadig over opvasken

Ny undersøgelse: Danskerne skændes stadig over opvasken

Takket være moderne teknologi har de fleste danske hjem i dag en opvaskemaskine. Det letter arbejdsbyrden i hverdagen, men køkkenkonflikterne lever stadig i bedste velgående. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Bosch Hvidevarer.

”Hvem tager opvasken i dag?”

Inden opvaskemaskinens tid krævede det en del energi at gøre rent efter madlavningen. I dag har 72,1 pct. af den danske befolkning en opvaskemaskine i hjemmet, og man  kunne derfor tro, at køkkenkonflikterne over opvasken er forsvundet med den moderne teknologis glæder, men det er ikke tilfældet. I en ny undersøgelse, foretaget af analyseinstituttet SnabbaSvar for Bosch Hvidevarer, svarer knap syv ud af ti danskere (68,6 pct.), at de er irriterede over, hvordan andre placerer beskidt bestik og service i opvaskemaskinen.

Lidt paradoksalt svarer over halvdelen af danskerne (58,2 pct.), at der aldrig er nogen, der har klaget til dem over, hvordan de organiserer beskidte glas og tallerkner i opvaskemaskinen.

”Det er faktisk lidt overraskende, at opvasken stadig er en kilde til irritation i mange danske hjem på trods af, at det formentlig aldrig har været nemmere. Den teknologi, som opvaskemaskinerne har i dag, betyder både, at de er effektive og hurtige som aldrig før. Derudover er opvaskemaskinen løbende blevet udviklet i deres indvendige design og indretning, så der i dag er mange muligheder for, hvordan service kan placeres for maksimal udnyttelse af pladsen. Men der er god grund til at tage en snak om, hvordan opvaskemaskinen bedst fyldes, for der er potentielt rigtig mange penge og energi at spare ved at pakke maskinen rigtigt, så man måske kun skal køre opvaskemaskinen hver anden dag istedet for hver dag,” siger Mette Ertel, Brand Communication Manager for Bosch Hvidevarer i Danmark.

Opvaskemaskinen fylder 50 år

Undersøgelsen er blevet lavet i forbindelse med, at det i år er 50 år siden, at Bosch introducerede sine første opvaskemaskiner. Siden da har firmaet produceret 30 millioner opvaskemaskiner med fokus på brugervenlighed og teknisk snilde, der kan lette husholdningsarbejdet og bidrage til at forbedre livskvaliteten hos moderne familier. De seneste år har der desuden været fokus på at gøre maskinerne mere lydløse og effektive.

”Opvaskemaskinens vigtigste formål er, at den skal være en hjælpende hånd i køkkenet. Den skal altså minimere arbejdstimerne i hjemmet ved at klare opvasken hurtigt, effektivt og bruge så lidt energi som muligt. Det er det, vi har fokus på hos Bosch, når vi designer vores opvaskemaskiner. Vi har desuden fokus på maskinernes støjniveau, da køkkenet efterhånden er blevet et samlingspunkt for familien, og maskinerne skal derfor helst ikke forstyrre middagen eller lektielæsningen,” siger Mette Ertel fra Bosch Hvidevarer.

For yderligere information, kontakt venligst:

Mette Ertel, Bosch Hvidevarer

E-mail: ts@primetime.dk

Om undersøgelsen

Undersøgelsen blev gennemført online i juni måned 2014 af det uafhængige analysefirma Snabba Svar/Cint. Undersøgelsen er foretaget blandt 1.011 danskere.

Fakta fra undersøgelsen

Har du en opvaskemaskine i dit hjem?

72,1

27,9

100

Har du nogensinde været irriteret over, hvordan andre sætter servicet i opvaskemaskinen?

68,6

28

Ved ikke

3,4

100

Er det hændt, at nogen har klaget over, hvordan du sætter servicet i opvaskemaskinen?

34,8

58,2

Ved ikke

7

100

Fem tips til, hvordan man undgår konflikter om opvaskemaskinen

1.  Lær din opvaskemaskine at kende. Næsten alle opvaskemaskiner har smarte og specialdesignede holdere og hylder til alle typer service. Prøv dig frem og afprøv forskellige placeringer for servicen. De fleste brugsanvisninger indeholder desuden råd og instruktioner, der allerede er testet.

2.  Vær sikker på, at servicen kan tåle at komme i opvaskemaskinen. Hvis vinglassene eller mormors gamle porcelæn går i stykker i opvaskemaskinen, er der ikke langt til en konflikt. Sørg derfor for, at tyndt glas og fin porcelæn står stabilt, og man anvender et program med lav temperatur – så kan langt det meste, endda også krystalglas, tåle at komme i opvaskemaskinen.

3.  Du behøver kun at skrabe madrester af servicen, inden du kommer det i opvaskemaskinen. Anvend altid et autoprogram og gode opvasketabs, så du slipper for at skulle vaske eventuelle rester af efterfølgende – så skal I heller ikke diskutere, hvem der gør det!

4.  Respektér, at der er forskellige måder at pakke en opvaskemaskine på – din partners metode kan være ligeså god som din egen.

5.  Husk at en opvaskemaskine også kræver omtanke. Rengør den engang imellem ved at skylle filtrene og lad den køre en maskinrengøring, hvis den har denne indstilling. Ellers kan du også bare køre den tom på autoprogrammet.

Fakta om opvaskemaskinen

•  Allerede i 1850 tog amerikaneren Joel Houghton patent på en slags hånddreven opvaskemaskine i træ, men den har meget få ligheder med den opvaskemaskine, som vi kender i dag.

•  I 1893 præsenterede Josephine Cochrane en mere pålidlig og effektiv maskine på verdensudstillingen i Chicago. Denne maskine arbejdede med vandtryk, og Josephine Cochrane omtales ofte som den virkelige opfinder af opvaskemaskinen.

•  I sluningen af 1920’erne blev den første elektriske maskine præsenteret, og i 1964 introducerede Bosch sin første serie af opvaskemaskiner. Siden har Bosch produceret hele 30 millioner opvaskemaskiner.

•  Miljømæssigt er Boschs opvaskemaskiner gået fra at bruge 45 liter vand per opvask i 1964, til i dag at bruge mellem 6 og 10 liter vand. Strømforbruget er desuden reduceret, så der kun bruges en fjerdedel sammenlignet med i 1964.

•  Opvaskemaskinen er i dag en standardmaskine i de fleste hjem. Undersøgelsen viser, at 72,1 pct. af danskerne har en opvaskemaskine i hjemmet.

Myter om opvaskemaskinen

1. ”En opvaskemaskine skal altid kobles til varmt vand”

Falsk. Opvaskemaskiner skal i de fleste tilfælde tilsluttes koldt vand. Det skal de fordi, det giver en bedre skylning og et bedre tørreresultat.

2. ”Tallerkner skal altid skylles af inden, de kommer i opvaskemaskinen”

Falsk. Skrab kun de værste madrester af og efterlad resten til maskinen. Det er nødvendigt for at binde opvaskemidlet og smøre maskineriet. At skylle servicen af under rindende vand er desuden en rigtig miljøskurk.

3. ”Der bliver brugt mere vand i opvaskemaskinen, end når man vasker op i hånden”

Falsk. De mest effektive maskiner bruger mellem 6 liter og 10-12 liter pr. opvask. Der bliver brugt væsentligt mere vand, når du vasker i hånden – særligt, hvis det bliver gjort under rindende vand. Så kan der blive brugt op imod 100 liter vand.

4. ”Det er bedst at åbne maskinen med det samme efter endt program, så alt dampen bliver lukket ud”

Falsk. Man skal helst vente lidt med at åbne maskinen. Den varme damp kan skade træværk og køkkenbordpladen.

5. ”Hvis glassene dugger og bestikket ruster, må der være noget galt med opvaskemaskinen”

Falsk. Kontrollér, at glassene kan tåle at komme i opvaskemaskinen. Tyndt glas kan blive beskadiget i opvaskemaskinen. Generelt er alt glas følsomt over for programmer med høje temperaturer og lang tørring. Bestik af god kvalitet bør ikke blive beskadiget af opvaskemaskinen.

6. ”Hvis opvaskemaskinen lugter dårligt skal den udskiftes”

Falsk. Der findes ikke en maskine, der ikke vil have en biologisk lugt. Sæt maskinen igang oftere, hold maskinen let åben mellem programmerne, vask med et længere og varmere program én gang om ugen og sørg for at rengøre maskinen regelmæssigt med rensemiddel, der er egnet til opvaskemaskiner.

Bosch Hvidevarer indgår i BSH Home Appliances Group, som er Europas førende producent af hvidevarer. Hos Bosch er der fokus på hver eneste detalje, og det har hjulpet forbrugeren til en enklere og tryggere hverdag siden 1886, hvor Robert Bosch grundlagde virksomheden. Han havde et stærkt engagement i social ansvarlighed og arbejdede for at virksomheden skulle gå hånd i hånd med
samfundsudviklingen. Det er værdier, der har præget virksomheden og bidraget til, at Bosch i dag fremstiller hvidevarer med meget høj ydelse og kvalitet. Omsætningen for BSH Home Appliances i Norden var i 2013 3,7 milliarder DKK.