Mangel på rejser over jul og nytår

Charterrejsearrangørerne kan ikke skaffe værelser nok på De Kanariske Øer
Tusinder af danskere risikerer ikke at få opfyldt deres største juleønske - at holde jul og nytår under palmerne.

Bravo Tours og andre danske charterrejsearrangører kan ikke skaffe alle de hotelværelser, der er brug for på De Kanariske Øer.

Der er aflyst massivt mange vinterrejser til Egypten fra hele Europa, og en stor del af efterspørgslen er vendt mod De Kanariske Øer.

- Vi har for første gang Lanzarote på programmet som supplement til Gran Canaria, Tenerife og Fuerteventura, men presset på øerne er så stort fra alle nord- og vesteuropæiske lande, at det er umuligt at finde ledige værelser til alle dem, der gerne vil rejse, siger Bravo Tours’ administrerende direktør, Peder Hornshøj.

Bravo Tours har sendt medarbejdere til De Kanariske Øer for at støvsuge øerne for ledige værelser af tilfredsstillende kvalitet, og det er til en vis grad lykkedes at skaffe flere værelser.

- Vi har heldigvis gode samarbejdspartnere, der gør, hvad de kan for at hjælpe os, men udvalget er meget begrænset. Når vi er heldige at finde nyt, er det kun de dyreste værelser på fem-stjernede hoteller og værelser på hoteller af lav standard langt fra kysten, der er ledige, så vi er glade for de gode hoteller og lejligheder, vi allerede har sikret os, siger Peder Hornshøj.

Værst er situationen for dem, der selv ønsker at pakke deres rejse ved at flyve med et lavprisflyselskab og booke hotel på internettet. Et stort lavprisselskab har netop lukket en rute fra Danmark til Gran Canaria, fordi det er umuligt for deres gæster at booke hotelværelse individuelt.

- Nu kommer gæsterne til os, og vi forsøger så vidt muligt at hjælpe dem, men det er svært. Situationen viser igen, at det kan være svært og risikofyldt at arrangere rejser på egen hånd. Som charterrejsearrangør køber vi stort ind og står derfor i første række, når hotelværelserne afsættes, siger Peder Hornshøj.

Bravo Tours-direktøren forventer, at efterspørgslen på rejser til De Kanariske Øer vil holde et højt niveau resten af vinteren. Vi har købt ekstra ind, men vi risikerer hurtigt igen at komme til at stå i en situation, hvor vi må sige nej til kunder, selv om vi har ledige flypladser - simpelthen fordi, der ikke er hotelværelser nok. Det meste af Europa stå i kø for at komme til de populære øer, hvor temperaturerne ligger højt hele vinteren, så et godt råd er at bestille sin rejse hurtigt, hvis man vil rejse inden for de næste 4-5 måneder, lyder det fra Peder Hornshøj.

• oplevelser
  • de kanariske øer
  • vinterrejser

Bravo Tours tilbyder  Solferie, Safari, Rundrejser, Golfrejser, Kombinationsrejser. Oplevelsesrejser og Grupperejser, der giver minder for livet.

P