Hver fjerde dansker oplever i år øget økonomisk pres op til jul

Hver fjerde dansker oplever i år øget økonomisk pres op til jul

En ud af fire danskere (24 %) angiver at være mere økonomisk presset end normalt op til jul. Det viser en ny undersøgelse, som Bring har fået foretaget af Kantar Sifo. Aldrig før har Bring modtaget så mange pakker i løbet af et døgn, som under dette års Black Week. Dette vidner om at mange er gået efter de gode tilbud.

Næsten hver tredje kvinde (29 %) oplever øget økonomisk pres op til jul. Af mændene siger knap en ud af fem (17 %), at stressniveauet er steget.

- Det er tydeligt, at mange i år føler et ekstra stort økonomisk pres op til jul. Det virker til, at mange har haft travlt med at handle mens der var store rabatter at hente. Under årets Black Week har vi modtaget flere pakker sammenlignet med sidste år. Aldrig før har vi sorteret så mange pakker i løbet af et døgn, siger Matilda Adelborg, pressechef hos Bring.

De mest stressede over økonomien er især enlige kvinder med børn. Næsten hver anden (44 %) kvinde, som bor alene med børn angiver, at presset i år er ekstra stort op til jul.

Igangsætter julegaveindsamling til trængte familier
    Dem som har købt julegaverne under dette års Black Week – er måske kommet lidt billigere igennem - men i nogle familier er økonomien så presset, at de ikke har råd til at købe julegaver overhovedet. For at hjælpe disse familier har Bring sammen med Reshopper startet en indsamling.

- Frivilligorganisationen Julehjælpen fortæller at der er et ekstra stort behov for hjælp i år. Derfor har vi besluttet at tilbyde gratis fragt til donationerne, samt stå for sortering og kvalitetssikring inden overlevering til Julehjælpen. Donationerne kan være alt fra nyt og brugt tøj, legetøj og spil, og du kan indlevere det i din nærmeste Bring pakkeshop - så sørger vi for at levere julegaverne til de børnefamilier, der har ekstra meget brug for det, fortæller Matilda Adelborg.

Om undersøgelsen
    Undersøgelsen er gennemført i Kantar Media's webpanel (Sifopanelen) i perioden 6.-12. november 2023. I alt er 1027 personer personer i alderen 18-79 år interviewet. Webpanelet er rekrutteret nationalt ud fra tilfældige udvælgelser. Der er ingen selvrekruttering i Kantar Media's webpanel (Sifopanelen).