Banebrydende genbrugsløsning fra Brother

Som førende printerproducent har Brother været nytænkende inden for indsamling og genbrug af tomme tonere siden 2004. Oprindeligt startede Brother med at indsamle og genbruge de faste dele i tonerne.

I henhold til principperne om cirkulær økonomi har Brother udviklet bæredygtige teknikker, der gør det muligt at genbruge eller genanvende materialerne fra tomme tonere, så de kan bruges til produktion af ”nye” tonere.

Med denne innovative løsning genanvender Brother toner-kassetterne fra de tonere, der ikke kan genbruges til deres fulde potentiale. Nøgledele afmonteres og genanvendes, mens plasten fra yderrammen granuleres og bruges til at støbe ”nye” produkter med samme høje standard som nyt materiale.

Den nye metode betyder, at alle dele af de tonere, der returneres til fabrikkerne i Wales og Slovakiet, nu enten genanvendes eller genbruges, og det reducerer behovet for brug af ny plast. Det er en meget mere bæredygtig og etisk løsning.

Julian Cooper, der er miljø- og kvalitetschef hos Brother i Storbritannien, siger følgende om udviklingen: ”Det er en vigtig milepæl for Brother og et stort skridt fremad i vores mission for at hjælpe med at gøre udskrivning mere bæredygtigt samt bidrage til den cirkulære økonomi i hele Europa.

”Takket være den høje kvalitet af vores indkøbte råvarer er vi i stand til at opnå 100 % genbrugeligt slagfast polystyren, der opfylder de strenge specifikationer og mekaniske krav. Det er en stor bedrift at kunne fremstille tonere af 100 % genbrugsplast i samme kvalitet som spritnye, og vi er meget stolte over at kunne tilbyde disse toner til private og miljøvenlige virksomheder, der ønsker at opfylde deres miljøkvoter”.

Julian tilføjer: ”Brother har meget ambitiøse CO2-mål, og dette bæredygtige tiltag bevirker, at vi når vores mål før tid. Vi støber selv plasten, og det hjælper os til at implementere den cirkulære økonomi, reducerer spild og give mange muligheder for at forbedre Brothers miljømæssige engagement i fremtiden.

”Foruden de helt åbenlyse fordele støtter man via genbrug af tonere gennem os desuden vores samarbejdspartner, velgørenhedsorganisationen Cool Earth. For alle blækpatroner og tonere, der returneres til Brother til genbrug, foretager vi en donation til Cool Earth for at støtte organisationens arbejde mod rydningen af regnskoven og dens negative effekt på klimaforandringerne.”

Brugen af 100 % genbrugte materialer styrker Brothers nul-affalds-politik, bidrager til en bæredygtig cirkulær økonomi og understøtter samtidig FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.

Genbrugstonerne sælges nu side om side med nye produkter i hele Europa.

• Virksomhed, generelt

• miljø
  • genanvendelse
  • genbrug