GN Store Nord vil styrke håndteringen af sine pengestrømme. - Får vi først ry som en gammeldags arbejdsplads med mange manuelle opgaver, får vi et problem med at finde og fastholde nye, unge talenter, siger Arne From, Senior Director hos GN.

GN Store Nord styrker bankforretning med ny Fin Tech-løsning

GN Store Nord, der producerer høreapparater og headsets til det globale marked, tilkøber en ny Fin Tech-løsning, der skal automatisere og forbedre håndteringen af pengestrømme i virksomhedens ERP-system, Microsoft Dynamics 365.

Den danske børsnoterede producent af høreapparater og headsets leverer primært til markeder i udlandet, og i takt med en stigende internationalisering entrerer virksomheden nu med et nyt og mere omfattende samarbejde med it-virksomheden, SKG Services Europe, for at strømline håndteringen af sine pengestrømme og processer med internationale banker.

Billedtekst: En væsentlig årsag til at GN har valgt at udvide sit samarbejde med SKG Services Europe, er, at de i forvejen arbejder tæt sammen med Microsoft, der også er GN’s foretrukne it-platform og forretningssystem.

- Vi er en meget international virksomhed, der opererer både i Europa, Nordamerika, Australien og Asien, og det stiller enorme krav til vores bankforretning og f.eks. håndtering af valutarisici, opkøb af virksomheder samt gæld og lån i udlandet. Med SKG Banking and Treasury Automation Suite får vi nu et markant stærkere værktøj, som arbejder oven på vores Microsoft Dynamics 365 ERP-system. Det øger gennemsigtigheden i vores processer, reducerer risikoen for fejl ved manuelle dataoverførsler og skaber mere effektivitet i vores organisation, siger Senior Director, Head of Group Treasury & Insurance hos GN, Arne From.

En væsentlig årsag til at GN har valgt at udvide sit samarbejde med SKG Services Europe, er, at de i forvejen arbejder tæt sammen med Microsoft, der også er GN’s foretrukne it-platform og forretningssystem. Det betyder i praksis, at når Microsoft foretager opdateringer i sin software, så er opdateringerne med det samme afstemt med SKG og implementeret i SKG’s løsninger. Dermed behøver GN-medarbejderne ikke længere at skulle holde øje med, at ændringerne folder sig korrekt ud i flere forskellige systemer samtidig, hvilket før har været en følelig opgave.

Medarbejdere får mere tid til udviklingsopgaver
Og angående procesoptimeringer, så vil den nye løsning frigive flere ressourcer hos medarbejderne, lyder vurderingen hos GN.

- I dag anvender vores medarbejdere meget tid på at kontrollere og kvalitetssikre vores data. Fremover kan vi hovedsageligt automatisere dette arbejde, og det vil frigive ekstra ressourcer til vigtigere strategiske opgaver.

- På længere sigt er det hverken produktivt eller gavnligt for GN, at vores højtuddannede, dygtige medarbejdere skal udføre manuelle opgaver. Det omfatter f.eks. også betalinger, som SKG Banking and Treasury Automation Suitefremover vil tage sig af. I stedet giver det mere værdi for medarbejderne og hele virksomheden, at vi bruger deres tid på udvikling og værdiskabende aktiviteter, siger Arne From.

GN traf i fjerde kvartal 2021 beslutningen om at konvertere til det nye SKG-system. Løsningen forventes fuldt implementeret i andet kvartal 2023, samtidig med at det gamle system lukkes ned.