Flere bilejere vælger at stige på cyklen og gå for at spare på brændstofudgifterne, viser ny undersøgelse blandt 1.279 bilejere. Her foto taget ved UnoX-tankstation på Ny Ellebjergvej i København.

Stigende brændstofpriser får flere bilister til at cykle

Ny undersøgelse fra Applus Bilsyn viser, at bilister cykler og går mere for at spare på den dyre benzin eller diesel - men de er ikke vilde med delebiler.

Det er som bekendt sjældent, at noget er så skidt, at det ikke godt for noget, og nu viser en ny undersøgelse blandt bilister, at de fortsat voksende brændstofpriser animerer bilister til at cykle og gå mere.

Landets største synsvirksomhed, Applus Bilsyn, har spurgt 1.279 bilister, i hvilket omfang de stigende brændstofpriser får dem til at anvende andre transportmuligheder.

Her svarer knap hver fjerde, at de cykler mere sammenlignet med for et par måneder siden, da priserne på benzin- og diesel var lavere, mens hver sjette oftere bruger fødderne.

Motion og transport knyttes sammen
- Prisen på en liter benzin listede i sidste uge op over 17 kroner, og når den danske forbruger er under så voldsomt prispres fra alle kanter, som vi ser i øjeblikket, er det naturligt, at mange af bilisterne finder alternativer til bilen. Mange ser formentlig de stigende priser som en anledning til at knytte transport og motion sammen, og det er jo kun positivt, siger teknisk konsulent hos Applus Bilsyn, John Gantzhorn.

Billedtekst: Vil du holde bilens brændstofudgifter nede, så er det bl.a. en god idé at tjekke dæktrykket. For lidt luft i dækkene øger dækkenes overflade og dermed vejmodstanden, hvilket koster ekstra brændstof.

Komfort frem for delebil
Men selv om rekordhøje benzin-og dieselpriser får flere bilister til at komme rundt ved egen kraft, så er der imidlertid grænser for, hvor meget bilisterne har lyst til at ændre på deres kørselsvaner for at spare penge.

Selvom der findes masser af delebilsordninger, og de sociale medier, herunder hundredvis af lokale nabo- og grundejersider på Facebook, gør det nemt at køre med naboen, så er det kun en halv procent, som nu også sætter sig ind en delebil, viser undersøgelsesresultaterne.

- Når bilister vedholdende holder fast i deres egen bil, er det selvfølgelig for komfortens skyld. Vil man sænke sine kørselsudgifter, kan man justere på selve kørslen, eller ændre lidt på bilens opsætning. Tjek om bilens dæktryk er korrekt, da for lidt pumpede dæk øger vejmodstanden. Fjern tagbagagebærer og cykelstativ, og få en bilsagkyndig til at kontrollere motorens forbrænding. Sørg for at tændrør og luftfilter ikke er for gamle og giv motoren et renseadditiv til dyserne, disse ting vil tilsammen ofte optimere brændstofudnyttelsen med 3-5 procent, siger John Gantzhorn.

På trods af de stigende brændstofpriser vil to ud af tre bilister i undersøgelsen ikke skippe de fire hjul. Spørgsmålet er imidlertid om ikke det tal vil falde i takt med yderligere prisstigninger.

Nye EU-energisanktioner mod Rusland har allerede presset olieprisen yderligere op. Det samme kan blive tilfældet, når de seneste måneders lockdown-ramte storbyer i Kina åbner op og dermed efterspørger mere olie.

John Gantzhorn

Teknisk konsulent Tekniske aspekter omh. køretøjer og bilsyn +45 2558 9008