Mange arkitekter og udviklere bliver i stadig højere grad presset af stramme deadlines, budgetter og øgede kvalitetskrav. Nu vil Autodesk Forma hjælpe deres kunder med at optimere deres processer, så de står bedre rustet til at løse udfordringerne.

Pressede arkitekter får hjælp til at frigøre ressourcer

Det skal blive nemmere at sammenkæde data og arbejdsprocesser og dermed indfri stadig strammere deadlines og budgetter samt voksende kvalitetskrav. Autodesk Forma - der indtil for nylig hed Spacemaker - giver derfor en række arkitekter og developere adgang til det nye Forma for at hjælpe dem med at frigøre ressourcer.

Arkitekter og developere i byggeriet bliver konstant presset på tid og budgetter samt ønsket om mere kvalitet. Samtidig bliver projekterne mere komplekse, bl.a. på grund af voksende krav til bæredygtighed og bæredygtighedsdokumentation.

Autodesk Forma – der indtil sidste uge hed Spacemaker, men efter at være integreret i Autodesk nu har fået nyt navn – gør fremover deres projektudviklingssoftware tilgængelig for de arkitekter og udviklere, som allerede bruger Autodesks AEC-samling af designprogrammer, eksempelvis Revit, Civil3D og AutoCAD.

Det skal automatisere og forenkle en række opgaver og herved frigøre tid og ressourcer, så det bliver lidt lettere at indfri de voksende kundekrav.

Billedtekst: Sol, dagslys og vind. Autodesk Forma - det tidligere Spacemaker - leverer data på det meste i et byggeri. Muligheden for at sammenkæde data og dele dem skal øge effektiviteten hos arkitekter og andre brugere.

Data går tabt
- Udfordringerne med kompleksitet og krav til tid og budgetter går ikke væk, tværtimod. Manglen på de rette fagmedarbejdere presser branchen yderligere. Derfor skal BIM, som vi kender det, udvikles, så det møder virksomhedernes behov. Alt for meget data bliver tabt og skal genskabes i faserne mellem planlægning, design, byggeri og ibrugtagning, lyder vurderingen fra Autodesk Forma.

Skal høste datagevinster
Og visionen for, hvordan virksomheder i byggeriet kan drage nytte af Forma ligger klar.

- Vi kan forbinde data og herved hjælpe vores kunder med at overvinde disse udfordringer. Men først skal vi frigøre virksomhedernes data og styrken i dem. Det skal blive nemmere at flytte data mellem interessenter og bruge data til at forbinde arbejdsgange, og så skal det blive lettere at bygge intelligente processer oven på data, opretholde en enkelt kilde i skyen og levere det, kunder beder om, forklarer Forma.

Billedtekst: Forma udfører en daglysanalyse.

Det kan Forma-brugere se frem til
Dog er der endnu et stykke vej, før Forma er i mål med alle disse delopgaver.

Første skridt på vejen er denne første udgave af Forma, som primært er målrettet arkitekter, der vil få tilført flere funktioner henad vejen. Målet er at udnytte Spacemakers AI-motor i forbindelse med design- og planlægning i de tidligere stadier og levere nye konceptuelle designfunktioner, en prædiktiv analyse og diverse automatiseringer. Autodesk Forma vil give planlægnings- og designteams mulighed for digitalt at levere projektforslag fra dag ét, og så vil et markant nemmere workflow frigøre tid.