CALUM vinder byggeprisen for Oasen i Aalborg, der i alt rummer 211 lejligheder.

CALUM vinder byggepris for femte gang

Aalborg Kommune har for femte gang præmieret CALUM for sine byggerier - denne gang for boligområdet Oasen, der er tegnet af Kjaer & Richter og bygget af HP Byg A/S.

Boligerne har længe været nogle af Aalborgs mest eftertragtede, og nu har Aalborg Kommunes Komité for bygningspræmiering officielt hædret CALUMs 211 lejligheder i Oasen i det sydlige Aalborg.

Prisen tildeles i kategorien ’godt, sundt og smukt nybyggeri’ i Aalborg kommune for bl.a. at ”skabe en vellykket boligbebyggelse med et flot bearbejdet parkerings- og landskabsprojekt. Oasen er et godt eksempel på et boligprojekt, der viser forståelse for stedet. Der er arbejdet med at skabe en spændende bebyggelse i god skala, som både er med til at danne en fin front mod et meget trafikeret kryds og skabe et godt bomiljø på den anden side,” vurderer komiteen.

Billedtekst: Oasen hedder ikke Oasen for ingenting. Med til de grønne udearealer hører blandt andet en sø, en naturlegeplads og kolonihavehuse.

16.000 m2 med sø og kolonihaver
Det er også nogle af de ting, som administrerende direktør hos CALUM, Cato Barslund, vælger at fremhæve ved byggeriet, der er tegnet af Kjaer & Richter og bygget af HP Byg A/S.

- Inde bag de høje bygninger kan beboerne slappe af i store, grønne omgivelser. Blandt andet har vi anlagt en sø med en sti og en naturlegeplads rundt om samt kolonihavehuse, hvor beboerne kan lade op og måske dyrke deres egne grøntsager. På den måde skaber vi nogle behagelige uderum, der inddrager beboerne og får dem uden for i naturen. Det giver samvær og skaber livskvalitet, siger Cato Barslund.

CALUM har tidligere vundet prisen fire gange for boligbyggerierne Strandholm, Høje Hasseris, Villa Diana og Plaza.

Boligerne i Oasen omfatter i alt 16.000 kvadratmeter fordelt på lejligheder på to, tre eller fire værelser og fra 49 kvadratmeter op til 117 kvadratmeter.

Oasens etape 1, bestående af 92 boliger blev udlejet i 2019 på blot få måneder. Anden etape på 128 lejemål blev afleveret og fuldt udlejet i sommeren 2021.

Cato Barslund

CEO Adm. direktør 25234902 Om CALUM