Freja Ejendomme har valgt Spacemaker til at udvikle udvalgte byggeretter. Spacemaker arbejder i øjeblikket på samarbejder med flere kommende kunder, forklarer Even Brænne Olstad (tv.), der er arkitekt og talsmand for Spacemaker i Danmark.

Freja Ejendomme indgår samarbejde med Spacemaker

Spacemaker, der leverer kunstig intelligens til arkitekter og ejendomsudviklere, skal fremover hjælpe statens ejendomsselskab med at udvikle og få mest mulig værdi af mulige byggeretter.

Statens ejendomsselskab, Freja Ejendomme, der udvikler og sælger ejendomme fra staten og regionerne, og som blandt andet kommer til at stå for opførelsen af den kommende Jernbanebyen i Sydhavnen, vælger nu at gøre brug af Spacemakers kunstig intelligens til alle grunde med mulighed for nybyg.

Det sker med henblik på at optimere udnyttelsen af de ejendomme og deciderede byggegrunde, som selskabet hvert år lægger billet ind med henblik at udvikle boliger, herunder almene boliger, samt ejendomme til andre formål.

- De ejendomme, vi modtager, er meget forskellige, og før vi sælger dem, er det vigtigt, at vi forstår potentialet i dem. Spacemakers værktøjer gør det muligt for os allerede i den indledende fase hurtigt at kortlægge udviklingsmulighederne, f.eks. om der er plads til at opføre ekstra boliger på en byggegrund med eksisterende ejendomme på. Når vi har et overblik over mulighederne, bliver det nemmere for os at anslå den rigtige pris, siger Peter Larsson, arkitekt og projektleder hos Freja Ejendomme.

Billedtekst: - Forventningen er, at vi fremadrettet kan springe flere trin over i den indledende fase og hurtigere komme i gang med at konkretisere et projekt, fortæller Peter Larsson, arkitekt og projektleder hos Freja Ejendomme i forbindelse med brugen af Spacemaker.

’Nemmere dialog med kommunen’
Freja Ejendomme overtager også statslige ejendomme, der oprindelig er tiltænkt og designet til en funktion, der ikke er brug for mere, og derfor skal rives ned. Det betyder, at Freja Ejendomme i praksis står med en grund, hvorpå et nyt byggeprojekt skal realiseres, og her kommer Spacemaker også i spil.

Ifølge Peter Larsson benytter stadig flere kommuner og arkitektrådgivere, som løser opgaver for Freja Ejendomme, Spacemaker, og Spacemaker-licensen gør dermed dialogen med begge parter nemmere. F.eks. er overførsel af filer og data ukompliceret, fordi de foregår i samme system. En anden fordel er, at Spacemaker modsat andre BIM-tools er koblet sammen med eksterne landkort og data, hvilket skruer op for graden af detaljer og hastigheden i et projekt.

- Systemet er mere intelligent end andre, og lynhurtigt kan vi f.eks. se, hvor meget nabobygningen skygger. Forventningen er, at vi fremadrettet kan springe flere trin over i den indledende fase og hurtigere komme i gang med at konkretisere et projekt.

- Det vil føre til en bedre forståelse af, hvad vi vil tale med kommunen og arkitekten om. Og vi kommer til at arbejde markant hurtigere, før vi designer det endelig projekt, tilføjer Peter Larsson.

Freja Ejendomme fik i 2021 omkring 10 grunde med mulighed for nybyggeri, og forventningen lyder på det samme antal i 2022. Størrelsen kommer til at variere fra store til mindre grunde, dog vil rækkehuse og helt op til nye bydele være i spil.

Succes med prøveperiode
Spacemaker arbejder i øjeblikket på samarbejder med flere kommende kunder, forklarer Even Brænne Olstad, der er arkitekt og talsmand i Danmark.

- Vi har i øjeblikket succes med at tilbyde en ’trial-periode’, hvor interesserede arkitekter og udviklere kan teste vores løsninger. Udover de muligheder Peter Larsson beskriver, så skaber de hurtige iterative processer samt data på alt fra sollys, skygge, varme og bæredygtighed enorm værdi for vores kunderne. Netop fordi byggeprojekternes placering på byggearealet hurtigt bliver optimeret, forklarer Even Brænne Olstad.

Denne pressemeddelelse er udsendt af: