Hostel-kæden a&o lander en samlet omsætning på mere end 100 millioner euro i 1. halvår

a&o Hostels - der bl.a. har to hostels i København - står med det bedste halvårsresultat i virksomhedens historie.

Med en samlet omsætning på over 100 millioner euro overgik den Berlin-baserede hostelkæde a&o sit resultat fra året før med 47 procent.

Ifølge virksomheden overnattede i alt 2,84 millioner gæster på a&o's 39 hosteller i Europa, heraf to i København. Som følge heraf opnåede koncernen en værelsesbelægningsgrad på 72 procent.

Administrerende direktør Oliver Winter fortæller, at den positive forretningsudvikling bl.a. skyldes den "fortsatte ophobede efterspørgsel fra grupper og skoleklasser" som følge af pandemien samt "en stadig mere budgetorienteret efterspørgsel, især fra familier og unge".

a&o Hostels overnattende gæster er meget forskellige og omfatter backpackere såvel som solorejsende, familier, skolegrupper og klubber. Ifølge gruppen er antallet af forretningsrejsende og seniorer også stigende.

Investerer 20 millioner Euro i energieffektivitet
Herudover spiller bæredygtighed en større rolle.

"Gæsterne kræver aktivt bæredygtighed, giver positiv feedback og kommer med deres egne forslag, og vi kan mærke deres engagement," forklarer Oliver Winter.

De seneste fire år har virksomheden skruet gevaldigt op for sine grønne aktiviteter, hvilket har sænket CO2-udledningen på tværs af de 39 hostels med tocifrede procenter.

I det kommende år vil virksomheden investere op til 20 millioner euro alene i energieffektive renoveringsforanstaltninger. Målet er at blive CO2-neutral i 2025.

Kasper Rønnow

Managing Director 2890 5445