Devisen "ude godt, men hjemme bedst" holder slet ikke mere, hvis man spørger cororonatrætte danske bilister.

Ny rejseundersøgelse: Nu vil danskerne prøve noget helt andet

Staycation og sommerhusferie har været de mest populære ferieløsninger, mens coronapandemien toppede, men sådan forholder det sig slet ikke længere, viser ny undersøgelse.

I en ny undersøgelse har Applus Bilsyn spurgt 1.900 bilister, ”hvilken type ferie der har været vigtigst under coronapandemien”, og hvilken ferieform der bliver ”vigtigst”, når pandemien er overstået.

Resultaterne viser, at danskerne brænder af udlængsel.

Vil ud i Europa
Under pandemien har knap seks ud af 10 holdt enten ferie i hjemmet eller i sommerhuset. Men det vil kun hver femte fortsat, når pandemien er et overstået kapitel, viser tallene.

Og mens kun hver tyvende peger på charter- eller storbyferie som den vigtigste ferieform under månederne med corona, så vil dette fremover omfatte hver tredje adspurgt. Seks gang flere vil med andre ord på ’All inclusive’ eller ferie i en europæisk storby nu end under coronaen.

Gerne i bil
Også bilferie uden for Danmark bliver langt mere populært.

Cirka hver sjette svarer, at de under pandemien har taget bilen på ferie, hvoraf de fleste har rejst rundt i Danmark. Men efter pandemien vil knap hver tredje på kør selv-rejse, og markant flere vælger udlandet, fremgår det af undersøgelsen.

- Næsten hver anden bilist i undersøgelsen skal på bilferie hen over sommeren i år, og mange flere vil i år til udlandet end før. Danskerne har mere eller mindre været spærret inde enten derhjemme eller i sommerhuset. Nu er vi blevet modige og vil ud i Europa og få én på opleveren ligesom i de foregående år, hvor én million bilister samt deres pårørende hver sommer er kørt afsted på bilferie. Rigtig mange til Tyskland, Østrig, Frankrig og Italien. Det trænger folk til igen, lyder kommentaren fra Paul Christensen, ansvarlig for teknik og kvalitet hos Applus Bilsyn.

Sådan tjekkes bilen hjemmefra
Skal man afsted på bilferie, anbefaler Applus Bilsyn, at man kontrollerer bilen inden afgang. Husk at tjekke olie, væsker, aircondition, køleanlæg, filtre, bremser, navigationsudstyr og dæk.

Går turen via Tyskland, skal man huske miljømærket til en af de alt 58 miljøzoner. Bøden for ikke at have et korrekt mærke i forruden er 105 euro, inklusiv administrationsgebyr.

Sørg for at pakke bilen korrekt. I forhold til sikkerhed er det vigtigt, at alle tunge genstande, herunder kufferter, ligger nederst i bilen og tættest på bilens tyngdepunkt, så de ikke flyver gennem kabinen ved hård opbremsning. Pak lette genstande øverst, eventuelt i tagboksen. Penge, pas og andre rejsepapirer, drikkevarer, mad og underholdning til børnene skal ligge frit fremme, så de er nemme at tage frem, også under kørslen.

Tjek Udenrigsministeriets rejsevejledninger på UM.dk. Download app’en ”Re-openEU”, som indeholder flere råd og krav i forhold til corona i dine rejselande.

Denne nyhed er udsendt af