Nye krav til faresedler giver større fokus fra myndighederne

Er du ansvarlig for indkøb af faresedler eller benytter din virksomhed faresedler, skal du være opmærksom på, at reglerne ændres fra den 31. december 2016.

Som noget nyt stilles der nu krav til, at den rombeformede kvadrats indvendige kant fremover minimum skal være 2 mm. bred.

Faresedlens totale størrelse ændrer sig således ikke. Husk at transportreglerne alene tillader anvendelse af mindre faresedler, såfremt emballagen ikke er stor nok. Hvis den manglende plads på emballagen skyldes anden mærkning, f.eks. produktoplysninger, er dette ikke grundlag for at anvende mindre end 10×10 cm faresedler.

Årsagen til de nye dimensionskrav er, at der i nogen tid har været usikkerhed omkring, hvilke krav der var til “opbygningen” af faresedlen. Derfor har man detailbeskrevet kravet, så de er ens for alle transportformer.

Bemærk
Deadline for at have udskiftet de gamle faresedler er den 31. december 2016. Men for at sikre, at du ikke “brænder inde” med udgåede faresedler, sælger vi fra 1. april 2016 udelukkende de nye labels i vores webshop og ved personlig henvendelse. Husk blot at benytte de gamle udgaver du evt. har på dit lager først.

Tomas Riegels-Jørgensen

Pressekontakt Sales Manager +45 77 31 10 72