Tysk Femern-afgørelse bør give sved på panden lokalt

Domstolen i Leipzig har afvist alle klagepunkter mod den tyske godkendelse af Femern-tunnellen. Med afgørelsen er den sidste sten i skoen officielt fjernet fra byggeriet af verdens længste sænketunnel. I Business LF har udviklingsarbejdet knyttet til byggeriet længe været dagligdag og indsatsen er gennem de sidste år løbende blevet intensiveret. Samme opfordring skal lyde til lokale virksomheder med interesse i byggeriet. Nok er væksten på vej til vores landsdel, men det kræver en proaktivt indsats, hvis vi skal udnytte potentialet fuldt ud.

Selvom den tyske afgørelse har været længe ventet, både lokalt og nationalt, så har udfordringerne på den tyske side ikke været en direkte faktor i det lokale udviklingsarbejde. Vi har gennem en årrække – sammen med blandt andet kommunerne, Erhvervshus Sjælland, Femern Belt Development og en række lokale netværk – arbejdet ufortrødent på at sikre maksimalt udbytte af den vækst, som allerede nu viser sig lokalt. Nå det er sagt, så er det en lettelse, at alle større forhindringer er fejet af banen. Vi forventer øget interesse fra virksomheder udefra og et større behov for sparring fra lokale – og derfor bliver vores indsats også intensiveret.

En vigtig del af vores indsats er fokuseret på at skabe gode forudsætninger for Femern-travlhed hos lokale virksomheder. Derfor vil jeg gerne gøre opmærksom på muligheden for 1:1 sparring. Sparringen er primært henvendt til virksomheder, der vil løse opgaver knyttet direkte til byggeriet, industrien og de relaterede serviceerhverv.

Når det kommer til opgaver knyttet direkte til byggeriet, er der rigtig mange faktorer og procedurer, man skal tage hensyn til og sætte sig ind i – og der er også mange faldgruber. Business LF kan blandt andet hjælpe virksomhederne med at få klarhed over, hvad det kræver at komme i spil til konsortierne og entreprenørerne. Og så kan vi sætte virksomhederne i kontakt med værdifulde underleverandørnetværk.

Ud over 1:1 sparringen ser vi frem til at igangsætte et helt nyt vækst-forløb. Mere end 60 lokale virksomheder kan se frem til at indgå et decideret Femern-samarbejde Formålet er at sikre, at virksomhederne er bedst muligt gearet til indfri deres respektive Femern-ambition.

Siden et politisk flertal tilbage i april måned vedtog at påbegynde hovedanlægsfasen i starten af 2021, er interessen for Lolland-Falster steget stødt. Og det er min klare vurdering, at domsstolens krystalklare beslutning vil booste interessen yderligere.

Afgørelsen giver ro i maven, og den sidste tvivl er væk. Vi oplever allerede, at rekord mange virksomheder retter henvendelse for at høre mere om mulighederne i landsdelen.

Der er ingen tvivl om, at Lolland-Falster kigger ind i en vækstfremtid, men det lokale erhvervsliv er nødt til at lægge sig i selen for at maksimere udbyttet. Vi er allerede i gang og har været det længe, men med den tyske afgørelse bør vi alle få endnu mere sved på panden.

• Detailhandel

Mikkel Wesselhoff