3 gode råd inden du kaster dig ud i at investere dine penge

At investere bliver mere og mere populært, som årene går. Og det er med god grund. Inflationen gør nemlig, at jo længer du blot lader pengene stå på opsparings- eller lønkontoen, jo mindre bliver de værd. Pengene mister altså deres værdi over tid - og derfor er det vigtigt at få dem investeret, så pengene kan komme ud at arbejde for dig.

Langsigtet investering er bedst for de fleste

At investere er ikke som et sprint, men som et marathon. Langt de fleste af os har hverken tiden, evnerne eller den viden, det kræver, at sidde og købe og sælge hver dag. Der er et gammelt ordsprog, indenfor investering, der lyder: “Time in the market beats timing the market”. Det ordsprog er faktisk meget sigende, for op mod 95% af alle investorer mister penge på såkaldt daytrading, altså at købe og sælge hver dag. Mener du, at du er bedre end 95% af alle investorer, så kan du vælge at investere aktivt. Tilhører du de resterende 95%, bør du vælge passiv investering. Her investerer du i udvalgte aktier og fonde, og du sælger ikke, før du ønsker at bruge pengene. Her vil eksempelvis Nordnets månedsopsparing være smart, og den kan du læse meget mere om på https://moneytalk.dk/.

Sæt afkast, risiko og omkostninger op mod hinanden

Vælger du at investere i fonde, er det generelt de 3 parametre (afkast, risiko og omkostninger), du altid bør holde øje med, og afstemme med dig selv. Kig altid på det historie afkast, og det forventede afkast - og husk, at historisk afkast altså ikke er nogen garanti for fremtiden. Jo højere afkast, jo højere risiko. Lav en risikoprofil, som tager udgangspunkt i hvor længe du har tilbage på arbejdsmarkedet, hvad du ønsker at få ud af dine investeringer, og om du har større udgifter i nærmeste fremtid. Hold godt øje med omkostningerne - et højt afkast er ikke nødvendigvis bedre, end et gennemsnitligt afkast, hvis omkostningerne er langt højere. Mange af fondene ligner hinanden meget, så overvej, om du kan finde en lignende fond med lavere omkostninger.

Hav is i maven

Jo højere afkast, jo højere risiko. Vil du kunne lade være med at trække dine penge ud, når du ser, at du har mistet 25% af din formue natten over? Det er vigtigt at afveje med sig selv. Er du ung og ny på arbejdsmarkedet, kan du generelt godt klare et højt afkast, men er du tæt på pensionsalderen, bør du overveje at skrue ned for risikoen, og investere mere i obligationer. Husk altid på, at du ikke skal investere mere, end du har råd til at tabe

Anne Hunskjær Nielsen