Lommeregneren bestemmer de studerendes matematikundervisning

En god lommeregner kan bringe glæde frem hos enhver matematiklærer. En for god lommeregner kan fjerne glæden igen.

Når eleverne har gennemgået den basale matematik og den udenadslære, som er påkrævet, møder de pludselig en indviklet matematik, hvor opgaverne kan løses, uden at de aner, hvad de faktisk har gjort.

Det stiller eleverne som lærerne overfor nye udfordringer. Udfordringer som forældre, lærere og eleverne skal tage seriøst, så matematikkens vidunderlige verden ikke går tabt.

Hjælp til basale matematiske færdigheder

Nogle læresætninger og tabeller skal vi kunne. Det er måske sjældent, du bruger

Pythagoras læresætning på en indkøbstur i brugsen. Men for håndværkere og ingeniører er læresætningen dagligdag og kan ikke undværes i praksis.

På samme måde er butiksassistent som kunden på den anden side af kassen fortabte, hvis de ikke mestrer en hurtig hovedregning. Vi har lommeregnere og maskiner, men der er ikke altid tid til brugen af disse – eller behov for det.

De gamle tabeller og læresætninger holder hjerneaktiviteten på højtryk og gør hverdagen mere bekvem. For slet ikke at glemme ligningen, som langt fra alle mennesker forstod på papiret, men ingen mennesker kan være foruden i dagligdagen. Den logiske sammenslutning af begreber som a, b, x og z er lige så abstrakte, som de er anvendelige. Udskiftes bogstaverne med indkøb, tidsplan, afhentning og personer til aftensmad, begynder alle pludselig at kunne være med, selvom de hævder, at ligningerne aldrig gav mening i skolen.

En lommeregner til lærerens eller den studerendes behov

Så basale matematiske læresætninger og tankemønstre er ikke kun en god ide at lære men essentielle for vores beregnende tilværelse. Man kommer ikke langt uden at kunne tale og skrive, ej heller uden at kunne løse en ligning eller gange 2 og 2.

Men matematikken på folkeskoler og særligt gymnasier står dog overfor en udfordring. For nye lommeregner-programmer er så stærke, at eleverne kan mangle de mellemregninger, som gør matematikken mulig.

Derfor anbefales det stadigvæk til undervisning og flere eksamener, at eleverne bruger de billige og brugbare lommeregnere, som bruges analogt. Ikke blot fremmer det elevernes matematiske kunnen, så de forstår, eller i hvert fald kan bruge, de formler, de udregner, rumfang, hældninger og meget mere. De mere klassiske lommeregnere muliggør også, at lærerne rent faktisk har en viden at formidle til eleverne.

Lommeregneren er klogere end læreren

Hvis en gymnasielærer har taget sin universitetsuddannelse i matematik uden at se skyggen af de moderne computerprogrammer, så er viden på området ikke altid imponerende stor.

Beviser som udregninger er blevet gjort i hånden eller på mere simple lommeregnere. Derfor bliver det svært for undervisere både at forstå, hvorfor brugen af disse nye, smarte computerprogrammer er acceptable til eksamen. Men også hvordan undervisningen faktisk skal forløbe.

Skal underviseren kunne hjælpe og styrke eleverne? Så kræver det, at lommeregneren ikke er klogere end læreren.

En lommeregner du forstår

Der er en hel masse mellemregninger, læseren nu skal gøre sig, inden købet af den næste lommeregner foretages. For hvilken lommeregner bliver eleven den bedre matematiker med?

Hvis der blot læres at skrive tal ind på en computer uden bagvedliggende forklaring, kan læringen ikke være andet end minimal. Omvendt kan det samme siges om brugen af en lommeregner, hvis eleven blot lærer at trykke 9x9, men aldrig selv har gjort regnestykket efter.

En basal matematisk kunnen er påkrævet i samfundet. Så mon ikke eleverne skal starte med de mere simple lommeregnere? Herfra kan de bygge videre i de senere klassetrin.

Anne Hunskjær Nielsen