Cabi får støtte fra reserven, men mangler fortsat halvdelen af bevillingen

Fordelingen af SSA-reserven sikrer Cabi 8,4 mio. kr. om året, men videnshuset mangler fortsat knap ti mio. kr. af sin nuværende bevilling.

Tirsdag indgik et bredt flertal af folketingets partier en aftale om fordeling af reserven på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet (SSA), som har erstattet den tidligere satspulje.

Med den nye aftale om SSA-reserven afsættes 8,4 mio. kr. om året til Cabi over de næste tre år og 4,2 mio. kr. i 2024. Der er dog stadig langt op til den nuværende samlede bevilling på 18 millioner kroner, som har været niveauet for den offentlige støtte til Cabi gennem en årrække, skriver Altinget.dk (kræver login)

I 2020 er Cabi finansieret med samlet 9,6 mio. kr. fra finansloven. Den støtte har regeringen lagt op til at sløjfe som følge af udmøntning af besparelser på statens konsulentforbrug.

"Vi er stjerneglade og meget taknemmelige for de 8,4 millioner. Men jeg er også nødt til at sige, at en forudsætning for, at vi fortsat kan levere det, vi gør i dag, er, at vi også kommer tilbage på Finansloven med de 9,6 millioner, som regeringen tog væk som led i besparelser på konsulenter i staten," siger souschef i Cabi, Ea Nielsen til Altinget.dk

"Vi har igennem flere år bevist, at med en samlet grundbevilling på cirka 18 mio. kan vi nå langt langt ud til flere tusinde virksomheder, organisationer og kommuner med viden og inspiration, som de værdsætter og bruger i deres arbejde med socialt udsatte. Med de 8,4 millioner er vi næsten halvvejs. Nu krydser vi fingre for den sidste halvdel," fortsætter hun.

Opbakning fra store organisationer

I forbindelse med fordelingen af SSA-reserven siger socialordfører i Venstre, Marie Bjerre, i en pressemeddelelse at "vi glæder os over, at vi viderefører det sociale frikort og initiativer i Jobbanken og Cabi, der får mennesker på kanten af samfundet tættere på arbejdsmarkedet. Det har været en klar prioritet for os.”

Fem store organisationer, Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lederne, KL og Danske Handicaporganisationer har i et støttebrev udtrykt opbakning til Cabi. I et debatindlæg i A4.nu skriver Signe Tønnesen, chefkonsulent i Lederne, at en fjernelse af støtte til Cabi er en de-facto lukning af én af de vigtigste vidensaktører på beskæftigelsesområdet. Det er det stik modsatte af, hvad vi har brug for lige nu.

"Cabi er i dag den aktør på beskæftigelsesområdet, der leverer mest viden og fokus på virksomhederne og ledernes behov, når medarbejdere sygemeldes eller når sårbare mennesker skal fastholdes eller integreres på arbejdsmarkedet, hvilket eksempelvis kommer til udtryk gennem deres indsats for at få veteraner godt tilbage på arbejdsmarkedet," skriver hun i debatindlægget

Mere information

Artikel på Altinget.dk (kræver login)

Pressemeddelelse fra Social-, og Indenrigsministeriet