Jobcentre og a-kasser kan nu holde digitale samtaler med ledige året ud.

Digitale samtaler med ledige fortsætte året ud

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har forlænget muligheden for, at jobcentre og a-kasser kan holde digitale og telefoniske samtaler med ledige. Det gælder året ud. For mange borgere og medarbejdere i jobcentrene er det faktisk en fordel, viser et notat fra Cabi.

KL og en række kommuner har gennem en periode presset på for at få beskæftigelsesministeren til at forlænge dispensationen af de fysiske samtaler, og de får nu deres ønske opfyldt. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet

"Corona-virusset er desværre fortsat iblandt os, og vi skal hele tiden sikre, at vi gør, hvad vi kan for at holde den nede, både nationalt og lokalt. Her er de digitale samtaler en god mulighed for at undgå fysisk kontakt, men stadig hjælpe de ledige. Det bliver nu muligt året ud, og jeg er tilfreds med, at jobcentrene fortsat har fleksibiliteten og kan vurdere, hvornår det er en fordel med en digital samtale fremfor med et fysisk møde. Det er mit indtryk, at det indtil videre har fungeret som et godt alternativ, og at både ledige og sagsbehandlere har været glade for fleksibiliteten," siger Peter Hummelgaard.

Da beskæftigelsesindsatsen var suspenderet tidligere på året holdt en lang række jobcentre telefoniske og virtuelle møder med ledige, som selv ønskede det.

På baggrund af interviews med medarbejdere i jobcentrene har Cabi udgivet et notat, som viser, at der for både borgere og medarbejdere i jobcentrene er klare fordele ved de telefoniske og virtuelle møder:

Det kommer bl.a. til udtryk ved:

• Hyppigere kontakt end normalt
  • Tidsbesparende, da samtalerne er kortere
  • Mere konkrete samtaler
  • Borgere har mod til at fortælle langt mere end ved fysisk møde i jobcentret.

Psykisk sårbare borgere kan bedre overskue telefonmøde

Medarbejderne i jobcentrene oplever, at den telefoniske og virtuelle kontakt som tidsbesparende, da de kan nå flere samtaler på en dag end ved fysiske møder.

For borgere, som har fysiske eller psykiske vanskeligheder kan det også være en stor fordel, at mødet ikke skal gennemføres ved fysisk fremmøde. Borgere med fysiske udfordringer bruger meget af deres energi på at komme frem. Så når samtalen starter, kan de allerede være udmattede og måske bekymrede for hjemturen.

Stort set alle interviewede fortæller, at særligt de psykisk sårbare borgere, som fx lider af angst eller PTSD, bedre har kunnet overskue et telefonmøde end et fremmøde, da mange af deres kræfter allerede er brugt op alene ved at skulle møde op.

Mere information

Se pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet

Download Cabis notat

Tags