KL: Onlinemøder skal være permanente

Beskæftigelsesministeren har forlænget kommunernes mulighed for at holde onlinemøder med ledige. Nu vil KL have det gjort løsningen permanent.

Indtil årets udgang kan landets jobcentre og a-kasser holde lovpligtige samtaler med ledige uden fysisk fremmøde. Det meddelte beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) onsdag den 16. september. Det skal forhindre smittespredning af corona og har været en mulighed siden foråret, hvor fysisk fremmøde på landets kommunale bygninger var udelukket.

Men står det til KL, der hilser forlængelsen velkommen, bør det være en permanent løsning. Det siger Thomas Kastrup-Larsen (S), der er formand for KL's arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg.

"Det giver ikke mening at fastholde rigide regler om fysisk fremmøde, når både de ledige og jobcentrene mener, det kan klares ligeså godt digitalt. For nogle grupper kan det endda være en bedre løsning, der letter hverdagen og skaber fleksibel dialog og lyst," siger Thomas Kastrup-Larsen til Danske Kommuner.

KL's nyhedsbrev Momentum har foretaget en undersøgelse blandt ledige, som viser, at de ledige har taget godt imod de digitale samtaler. Et notat fra Cabi baseret på interview med sagsbehandlere i kommunerne bekræfter, at onlinemøderene har fordele for både ledige og medarbejdere i jobcentrene. - Det kan du læse mere om her

• jobcenter